Blog

Blijf up-to-date over de digitale toekomst.

8 tips om jouw SEO-strategie voor te bereiden op SGE

BLOG. 8 tips om jouw SEO-strategie voor te bereiden op AI-overviews Blijf up-to-date over de digitale toekomst. intro Google heeft sinds 14 mei 2024 AI Overviews voor Amerikaanse gebruikers gelanceerd. Door op de door AI-gegenereerde trein te springen, staat Google op het punt de toegang tot informatie voor altijd te veranderen en dat brengt spanningen in de SEO-branche. Wat is de impact van deze verandering op het online zoekgedrag? Welke mogelijke effecten zullen AI Overviews hebben op SEO? En wat zijn succesvolle SEO-initiatieven in de AI-toekomst die voor ons ligt? Inhoud pagina SGE: de voorloper van AI Overviews In mei 2023 introduceerde Google haar nieuwe experimentele AI-juweeltje in Google Labs:

Lees verder »
logo gemini pritscreent mobiel

Gemini: Google’s nieuwe troef in de AI-strijd

Met Gemini als nieuwe wapen wilt Google zo snel mogelijk af van het imago dat het struikelend door de AI-race gaat. Gemini, voorheen bekend als Bard, is inmiddels omgedoopt tot de AI-motor die de volledige Google-suit gaat aandrijven. Wat is Google Gemini? En wat zijn de gevolgen voor SEO en SEA?

Lees verder »
tablet met startscherm van google en een muis

Google handhaaft spambeleid voor reputatiemisbruik​

Google zet de strijd tegen spam onverminderd voort. In maart 2024 heeft het bedrijf het spambeleid geupdatet om misleidende of manipulatieve SEO-methoden effectiever op te sporen. Op 5 mei heeft Google aangekondigd dat handhaving van het spambeleid met handmatige acties van start zijn gegaan. Grote sites als USA Today, CNN en LA Times zijn inmiddels zelfs al flink getroffen.

Lees verder »

Per 1 juli 2024 Google Analytics UA data voorgoed verwijderd

Na 1 juli 2024 is het niet meer mogelijk om toegang te krijgen tot de data in Google Analytics Universal. Het is daarom belangrijk om op tijd belangrijke data vóór deze deadline te exporteren. Wij leggen je uit waarom dit belangrijk is, hoe je de data kunt exporteren en waar je rekening mee moet houden.

Lees verder »
afbeelding-toegankelijkheidswet-muis-toetsenbord

Europese toegankelijkheidswet vanaf 2025 verplicht

In een wereld die steeds meer wordt bepaald door digitale interacties, zou je verwachten dat digitale toegankelijkheid een prioriteit is voor organisaties. Maar uit onderzoek blijkt het tegenovergestelde. Met de European Accessibility Act in juni 2025 wilt de Europese Unie hier verandering in brengen.

Lees verder »
laptop op marmeren tafel met dasbhoard van Google Search Console

Google benadrukt gebruikerservaring met INP

Op 12 maart 2024 lanceerde Google de nieuwe kernstatistiek Interaction to Next Paint (INP). Met deze stap benadrukt Google de focus op gebruikerservaring door INP te beschouwen als een kernmetriek voor de Core Web Vitals. Wat betekent deze update voor een online marketing strategie?

Lees verder »
google-ads-stopt-met-vergelijkbare-doelgroepen

Google Ads stopt met vergelijkbare doelgroepen

Google stopt met het aanbieden van vergelijkbare doelgroepen in Google Ads. Dit nieuws kwam als een verrassing voor veel marketeers, omdat vergelijkbare doelgroepen een belangrijk hulpmiddel is geweest voor het verbeteren van de SEA-campagnes. Benieuwd hoe jij je kunt aanpassen?

Lees verder »
google-bard

Google BARD wordt binnenkort gelanceerd

Met de nieuwe chatbot Google BARD gaat Google de strijd aan met de integratie van ChatGPT in Microsoft’s zoekmachine Bing. De AI strijd betekent een grote verandering in onze manier van informatie zoeken en dus ook SEO. Benieuwd naar alle ins & outs?

Lees verder »
Performance-marketing-vs-branding-marketing

Performance marketing vs. branding

Performance marketing is gericht op het “pushen” van een product of dienst, terwijl branding als een middel wordt gezien om klanten te trekken (“pull”) naar een product of dienst. Wat zijn de verschillen en nog belangrijker: hoe kun je een perfecte balans vinden?

Lees verder »
introductie-datagedreven-marketing

Datadriven marketing: een introductie

Tegenwoordig staat datadriven marketing hoog op de prioriteitenlijst binnen iedere organisatie. We willen beslissingen nemen op basis van data, in plaats van een onderbuikgevoel. Maar waar betekent datadriven marketing eigenlijk? Wat zijn de voordelen en de uitdagingen? Wij leggen het je uit!

Lees verder »
seo-strategie-automatiseren

Jouw SEO strategie slim automatiseren?

Beschik jij over weinig middelen en budget voor de uitvoering van een impactvolle SEO strategie? Door de inzet van de juiste innovatieve tools, het gebruik van data en het slim automatiseren van workflows laten we je zien hoe je een gedegen SEO strategie kunt uitwerken en implementeren.

Lees verder »
tablet met google optimize dashboard

Update: Google optimize stopt in 2023

We hoorden hier en daar al geruchten, maar nu heeft Google zelf deze week ook de officiële aankondiging gedaan te gaan stoppen met Google Optimize na 30 september 2023. Benieuwd waarom? En wat dit voor jou betekent? Wij leggen het je uit!

Lees verder »
De-laatste-seo-trends

De laatste seo trends

Met de laatste SEO trends de zichtbaarheid van jouw website(s) verbeteren? Wij presenteren jou de laatste relevante ontwikkelingen in het SEO vakgebied. Van progressive Web Apps tot besparingen in het crawlbudget: blijf op de hoogte van het dynamische SEO-landschap.

Lees verder »
laptop op tafel met dashboard van google analytics universal

Google Analytics 4: alle ins & outs

Al overstapt op Google analytics 4?Op 16 maart kondigde Google aan dat de standaard analyse tool van Google, Universal Analytics (UA), vanaf 1 juli 2023 officieel vervangen zal worden door Google Analytics (GA4). Benieuwd waarom? En wat er voor jou verandert?

Lees verder »
google-e-e-a-t-macbook

Google E-A-A-T: Wat, Waarom en Hoe?

Google E-A-T wordt steeds belangrijker binnen SEO. Steker nog: Google heeft in december 2022 dit concept zelfs vervangen voor E-E-A-T. Wat houdt het concept in, waarom is het belangrijk en hoe werk je eraan?

Lees verder »
blog-productpagina's-keyword-reseearch-in-6-stappen

Keyword research in 6 stappen

Met een keyword research krijg je inzicht in het zoekgedrag van de doelgroep. Met welke keywords zoekt jouw doelgroep naar informatie of producten? Hoeveel mensen maken gebruik van deze keywords? En in welk format willen zij die informatie? In dit artikel leer je de basics en strategieën van keyword research.

Lees verder »