introductie-datagedreven-marketing
BLOG.

Datadriven marketing: een introductie

Blijf up-to-date over de digitale toekomst.

intro
Tegenwoordig staat datadriven marketing hoog op de prioriteitenlijst binnen iedere organisatie. We willen beslissingen nemen op basis van data, in plaats van een onderbuikgevoel. Maar waar betekent nou datadriven marketing eigenlijk? Wat zijn de voordelen? En wat zijn juist de uitdagingen waar we tegen aanlopen? Wij leggen het je uit!
Afzal Hanif
Afzal Hanif

Co-founder

first thing first.

Opkomst datadriven marketing

Nadat in de jaren ’60 geautomatiseerde databases opkwamen en relationele databases ons in staat stelden om databases te doorzoeken in de jaren zeventig, werd SQL in de jaren tachtig de standaardtaal voor het doorzoeken van databases voor data analyse. Vervolgens maakte de opkomst van het internet het in de jaren ’90 mogelijk om serverclients op te zetten, waardoor de vraag naar databases aanzienlijk toenam. Tegenwoordig staat het analyseren van data op de prioriteitenlijst in elke organisatie. In de huidige competitieve en datagedreven markt kom je er niet meer mee weg om beslissingen te nemen op basis van je onderbuikgevoel. Zo ook binnen marketing. Datadriven marketing vormt de basis voor het creëren van nieuwe strategieën en is essentieel voor het leveren van de gepersonaliseerde ervaringen waar klanten om vragen.

wat is datadriven marketing?

Data marketing verwijst naar marketingactiviteiten op basis van data die waardevolle inzichten geven door de data van een bedrijf of die van zijn markt te analyseren. Marketeers vertalen deze inzichten in bruikbare beslissingen. Het doel van datadriven marketing is het optimaliseren van marketingprocessen en -strategieën om aan de unieke eisen van hun doelgroep te voldoen. Door gebruik te maken van de beschikbare data kunnen deze marketeers diepere inzichten krijgen in wat hun klanten nodig hebben en op die behoeften afstemmen.

Marketing zonder data om inspanningen te onderbouwen, is als schieten zonder te richten. Deze benadering van gewoon afwachten wie er op jouw marketing-activiteiten reageert, of vertrouwen op je onderbuikgevoel is achterhaald. En met de huidige beschikbare technologieën is marketing zonder data ook allesbehalve nodig.

Datadriven marketing geeft bedrijven inzicht in het wie, wat, waar en wanneer de doelgroep zich bezighoudt met de marketingoutput. Het geeft je de mogelijkheid om betere beslissingen te nemen over de timing en het kanaal van jouw marketing, zodat je het meeste uit jouw marketinginvesteringen en budget kunt halen.

wat zijn de voordelen van datadriven marketing?

Datagedreven marketing geeft je concreet inzicht in hoe goed (of niet) je marketinginspanningen verlopen. Dit zijn de belangrijkste voordelen van datagedreven marketing:

 

  • Omnichannel inzichten: Het geeft je betrouwbare en snelle inzichten in de marketingprestaties van meerdere kanalen, zodat je de gebruikerservaring ten bedrijfsprocessen kunt optimaliseren. 
  • Jouw doelgroep beter begrijpen: Het geeft je bijna realtime inzicht in elke persoon die jouw website of (online) platform bezoekt. Met analytische tools kun je vervolgens de trends van jouw doelgroep analyseren en voorspellen, zodat je nauwkeuriger jouw doelgroep kunt targeten en meer kwalitatieve leads kunt genereren. 
  • Visualisatie van de complexe customer journey: Het stelt je in staat om duidelijkheid te verschaffen over de complexiteit van het marketingproces. Met datagedreven marketing kun je heldere, visuele grafieken en diagrammen maken die op een nette, duidelijke en krachtige manier waardevolle marketinginformatie communiceren aan interne en externe belanghebbenden.

WAT IS DE UITDAGING VAN DATADRIVEN MARKETING?​

Hoewel veel bedrijven absoluut het belang van datadriven marketing inzien, wordt het toch nog onvoldoende benut. Veel marketinginspanningen worden vandaag de dag toch nog veel uitgevoerd op onderbuikgevoel, ofwel op gefragmenteerde stukjes data en niet op een volledig inzicht van hun doelgroep en customer journey. De reden? Het antwoord ligt in wat we de “data-engineering-uitdaging” noemen.

Vooraf datagedreven  kun je grofweg onderverdelen in vier categorieën; ExtractTransform, Load & Use. Onder de categorie data ‘Use’ vallen de business intelligence (BI) en visualisatietools, maar ook steeds meer low code machine learning tools (denk bijvoorbeeld aan SuperMetrics, Looker Studio, Tableau en Funnel. Het gebruik (‘Use’) maken van data is echter pas mogelijk door het uitvoeren van de drie voorgaande categorieën en hier komt de uitdaging voor de marketingprofessionals om de hoek kijken die datagedreven marketing bedrijven. Technologieën die kunnen worden gebruikt in de categorieën Extraheren, Laden en Transformeren, vereisen namelijk een geheel andere reeks vaardigheden dan de categorie Use. Denk aan coderen in Python, queries schrijven in SQL en ervaring met databasebeheer.

De meeste online marketeers beschikken niet over deze vaardigheden en de vraag is ook of ze dat zouden moeten willen. Er is dus een gap, die vaak wordt gedicht door vele uren handmatig werk in csv’s en excel-bestanden, wat leidt tot tijdverspilling en onbetrouwbare data. Deze uitdaging op het gebied van data-engineering zorgt ervoor dat veel organisaties nog steeds vastlopen in het daadwerkelijk innovatief en schaalbaar uitvoeren van datagedreven marketing. 

De meeste marketeers zijn sterk sales onderlegd, hebben sterke analytische skills en zeer hulpvaardig voor de wensen en behoeften van hun doelgroep en klanten. Maar om inzicht te halen uit verschillende databronnen , ze vervolgens op een schaalbare en toegankelijke plek op te slaan en ze te modelleren zodat ze bruikbaar worden voor data-analyse of wetenschappelijke tools, heb je vloeiende vaardigheden nodig in tools en frameworks zoals coderen in Python, het schrijven van queries in SQL en databasebeheer. 

De TOEKOMST

Inmiddels bestaan er dus verschillende tools, zoals Supermetrics, Looker Studio, Tableau en Funnel, voor marketingprofessionals die in (beperkte) mate helpen bij het verzamelen van data (categorie ‘Extract‘) en het analyseren en visualiseren van de verschillende gegevensbronnen (categorie ‘Use‘). Deze tools automatiseren het proces van gegevensverzameling en het maken van visuele rapportages en dashboards. 

 

Het grote nadeel van het gebruik van deze verschillende tools is echter dat het tijds- en arbeidsintensief is. Maar ook foutgevoelig. Je bent namelijk veel tijd kwijt aan het creëeren en bewerken van handmatige datastromen die uit verschillende databronnen en tools bestaan. Bovendien zijn de datasets vaak niet meer in jouw eigen beheer. Het vooruitstrevende dataplatform Eyk lijkt hier de oplossing voor te zijn. 

Wat is marketing dataplatform Eyk?

Eyk zorgt ervoor dat data uit verschillende marketingbronnen direct wordt opgeslagen in Google’s datawarehouse, BigQuery. Maar wat is een datawarehouse en waarom is het een enorme meerwaarde ten opzichte van het gebruik van een Google- of Excel sheet?


Een datawarehouse is een centrale opslagplaats voor grote datasets uit diverse bronnen. In tegenstelling tot een Google- of Excel sheet, die tegen limieten aanloopt, kan een datawarehouse enorme hoeveelheden data verwerken en opslaan. Hierdoor kunnen marketeers gemakkelijk toegang krijgen tot uitgebreide datasets zonder beperkingen.


Het grote voordeel van een datawarehouse gaat echter verder dan alleen de opslagcapaciteit. Doordat data uit verschillende marketingbronnen wordt opgehaald, kunnen deze moeiteloos met elkaar worden gecombineerd. Het zware werk, zoals het aggregeren, segmenteren en filteren van data, kan binnen het datawarehouse worden uitgevoerd, waardoor de belasting op dashboards of sheets nihil is.


Eyk gaat zelfs nog een paar stappen verder om marketeers optimaal te ondersteunen. Allereerst wordt de “ruwe” data die binnenkomt vanuit de marketingkanalen omgezet tot hapklare tabellen/datasets die direct door marketeers kunnen worden gebruikt. Ten tweede creëert Eyk vanuit deze datasets geavanceerde “datamodellen”, zoals RFM of cross-channel tabellen, die direct meerwaarde bieden en kunnen worden ingezet in de dashboards.


Dit alles is een verademing voor marketeers die wel willen werken met grote hoeveelheden data, maar niet over de technische kennis beschikken om dit te faciliteren.


Als marketeers op zoek zijn naar een dashboard met gecombineerde omzet-data uit Shopify of Magento en kostendata uit diverse marketingkanalen zoals Google, Facebook, Bing, TikTok, enzovoort, dan biedt Eyk een duurzame en schaalbare oplossing. 


Interesse? Marketing met Data kan helpen met het opzetten van een een duurzame datawarehouse- en dashboarding oplossing.