
© 2025 Marketing met Data
google optimize wordt uitgefasseerd
Blijf up-to-date over de digitale toekomst.

Co-founder
google optimize stopt
Google heeft officieel aangekondigd dat het A/B testing- en personalisatieplatform van Google, Google Optimize, vanaf 30 september 2023 officieel zal stoppen. Google Optimize is (of eigenlijk was) een gratis tool voor teams en organisaties met een relatief klein budget om te testen, te optimaliseren en te personaliseren. Ook wanneer er relatief weinig kennis in huis is over conversieoptimalisatie worden data-gedreven optimalisaties toegankelijk voor een groot publiek. De keerzijde van het verhaal is dat Google Optimize vanwege de toegankelijke eigenschappen ook juist veel beperkingen in functies en services heeft, zoals het instellen van segmenten.
Waarom stopt Google optimize?
Het ontbreken van functies en services is volgens Google de reden dat Google Optimize stopt. Waarschijnlijk heeft de stopzetting dan ook te maken met een vervanging door een nieuwere oplossing of een verandering in de productstrategie van Google, met ook op de toekomst van Google Analytics 4. Zo geeft Google zelf aan bezig te zijn met het integreren van A/B testing features in Google Analytics 4. Wat dit precies inhoudt, zal komende weken duidelijk worden.
Gebruik jij Google Optimize? Jouw experimenten en personalisaties kunnen tot 30 september 2023 blijven lopen. Na de beëindigingsdatum heb je geen toegang meer tot de historische A/B testing data. Google adviseert daarom om nu alvast te beginnen met het exporteren van je Google Optimize testdata naar een CSV file. Het gevaar van het decentraliseren van deze data is echter dat er data verloren raakt. Bij Marketing met Data zien we daarom kansen in de transitie van Google Optimize naar een alternatief platform. De beëindiging van Google Optimize is namelijk een perfect moment om de waarborging van je A/B inzichten serieus in orde te brengen.
Wat zijn de vervolgstappen?
Wat zijn de alternatieven?
- Optimizely: een populaire optie met geavanceerde functies voor A/B testing en personalisatie.
- VWO (Visual Website Optimizer): een cloudgebaseerd platform voor A/B-testing, heatmapping en bezoekersopname.
- AB Tasty: een cloudgebaseerd A/B-testplatform met uitgebreide functionaliteiten voor personalisatie en conversieoptimalisatie.
- Adobe Target: een krachtig A/B-testplatform met uitgebreide mogelijkheden voor personalisatie en optimalisatie, geïntegreerd in het Adobe Marketing Cloud-ecosysteem.
- Hotjar: biedt behalve A/B testing ook heatmapping, formulieranalyse en feedback-tools.
CXO in een cookieeless wereld

Veel A/B testing platformen, zoals Google Optimize of Optimizely, zijn client-side tools. Deze tools vertrouwen sterk op het gebruik van zowel first-party als third-party cookies om data te verzamelen over een A/B test. Doordat browser de third-party cookies niet meer opslaan kan het voorkomen dat één gebruiker meerdere varianten van een A/B test ziet, wat de uitkomst van een A/B test negatief kan beïnvloeden. In een volledig cookieless future zijn client-side testing tools, zoals Optimizely, dus niet meer toereikend voor een betrouwbaar A/B test proces. Daarom is ons advies om na te denken over andere A/B testing oplossingen dan client-side testing tools.
Nieuwe manier van testen