tablet met google optimize dashboard

© 2024 Marketing met Data

BLOG.

google optimize wordt uitgefasseerd

Blijf up-to-date over de digitale toekomst.

intro
We hoorden hier en daar al geruchten, maar nu heeft Google zelf deze week ook de officiële aankondiging gedaan te gaan stoppen met Google Optimize na 30 september 2023. Benieuwd waarom? En wat dit voor jou betekent? Wij leggen het je uit!
Milou Derckx
Milou Derckx

Co-founder

Inhoud pagina
keep updated.

google optimize stopt

Google heeft officieel aangekondigd dat het A/B testing- en personalisatieplatform van Google, Google Optimize, vanaf 30 september 2023 officieel zal stoppen. Google Optimize is (of eigenlijk was) een gratis tool voor teams en organisaties met een relatief klein budget om te testen, te optimaliseren en te personaliseren. Ook wanneer er relatief weinig kennis in huis is over conversieoptimalisatie worden data-gedreven optimalisaties toegankelijk voor een groot publiek. De keerzijde van het verhaal is dat Google Optimize vanwege de toegankelijke eigenschappen ook juist veel beperkingen in functies en services heeft, zoals het instellen van segmenten.

Waarom stopt Google optimize?

Het ontbreken van functies en services is volgens Google de reden dat Google Optimize stopt. Waarschijnlijk heeft de stopzetting dan ook te maken met een vervanging door een nieuwere oplossing of een verandering in de productstrategie van Google, met ook op de toekomst van Google Analytics 4. Zo geeft Google zelf aan bezig te zijn met het integreren van A/B testing features in Google Analytics 4. Wat dit precies inhoudt, zal komende weken duidelijk worden. 

Gebruik jij Google Optimize?  Jouw experimenten en personalisaties kunnen tot 30 september 2023 blijven lopen. Na de beëindigingsdatum heb je geen toegang meer tot de historische A/B testing data. Google adviseert daarom om nu alvast te beginnen met het exporteren van je Google Optimize testdata naar een CSV file. Het gevaar van het decentraliseren van deze data is echter dat er data verloren raakt. Bij Marketing met Data zien we daarom kansen in de transitie van Google Optimize naar een alternatief platform. De beëindiging van Google Optimize is namelijk een perfect moment om de waarborging van je A/B  inzichten serieus in orde te brengen. 

Wat zijn de vervolgstappen?

Wat zijn de alternatieven?

Wil je overstappen naar een alternatief platform?   Er is een breed scala aan tools beschikbaar dat soortgelijke mogelijkheden biedt:
  • Optimizely: een populaire optie met geavanceerde functies voor A/B testing en personalisatie.
  • VWO (Visual Website Optimizer): een cloudgebaseerd platform voor A/B-testing, heatmapping en bezoekersopname.
  • AB Tasty: een cloudgebaseerd A/B-testplatform met uitgebreide functionaliteiten voor personalisatie en conversieoptimalisatie.
  • Adobe Target: een krachtig A/B-testplatform met uitgebreide mogelijkheden voor personalisatie en optimalisatie, geïntegreerd in het Adobe Marketing Cloud-ecosysteem.
  • Hotjar: biedt behalve A/B testing ook heatmapping, formulieranalyse en feedback-tools.
  Er is echter een maar: en dat is de toekomst zonder cookies. Al deze tools worden gebruikt voor inzicht in de klantreis , zodat je de interacties met een (mogelijke) klant kunt verbeteren.  Voor deze inzichten is de juiste input van data nodig en deze data wordt vaak verkregen via third-party cookies. Met de sapsgewijze uitfasering van third-party cookies stuiten we dan logischerwijs ook op de vraag: zijn deze alternatieve tools nog wel te gebruiken in een toekomst zonder third-party cookies? 

CXO in een cookieeless wereld

De laatste ontwikkelingen rondom de cookiewet, GDPR, hebben ervoor gezorgd dat het steeds lastiger wordt om data van individuele gebruikers te verzamelen. Google roept dat third-party cookies in 2022 niet meer bestaan en wat betreft Apple zijn ze al dood. Third-party cookies worden geplaatst door een server buiten de website die je bezoekt, of door externe code die op de website wordt geladen. Deze third-party cookies kunnen nu worden geblokkeerd door de browsers. Dit komt omdat de data uit deze cookie ook beschikbaar is voor externe partijen. 
Tijdlijn van cookieless future voor google optimize

Veel  A/B testing platformen, zoals Google Optimize of Optimizely, zijn client-side tools. Deze tools vertrouwen sterk op het gebruik van zowel first-party als third-party cookies om data te verzamelen over een A/B test. Doordat browser de third-party cookies niet meer opslaan kan het voorkomen dat één gebruiker meerdere varianten van een A/B test ziet, wat de uitkomst van een A/B test negatief kan beïnvloeden. In een volledig cookieless future zijn client-side testing tools, zoals Optimizely, dus niet meer toereikend voor een betrouwbaar A/B test proces. Daarom is ons advies om na te denken over andere A/B testing oplossingen dan client-side testing tools. 

Nieuwe manier van testen

01. Server-side testen

Een van de oplossingen die kan helpen bij het onafhankelijk worden van cookies is server-side testing. Server-side testing is een manier van A/B testing waarbij de aanpassingen vanuit de eigen server worden geladen, in plaats vanuit de browser. Doordat de cookies vanaf de eigen server geladen worden, zorg je ervoor dat de gegevens van de A/B test beperkt zijn tot de interne server. Externe partijen hebben dus geen toegang tot de data. Hierdoor maak je al je cookies omtrent A/B testing dus first-party en zorg je ervoor dat ze altijd door de browser worden toegelaten. Oftewel: hierdoor maak je jezelf onafhankelijk van de cookie reglementen van browsers en de instellingen van gebruikers.
Nieuwe manier van data management

02. Een eigen management platform

Door het uitfaseren van third-party cookies zal het datalandschap steeds meer versplinteren, waardoor data uit meer verschillende bronnen verzameld zal moeten worden.  Om te zorgen dat je je data op één centrale plek kunt archiveren, beheren en controleren kun je nadenken over het gebruik van een customer data platform (CDP). Je hebt hier verschillende bestaande softwares voor, zoals MetaDimensions of BlueConic. Een CDP maakt het mogelijk om first-party customer data uit meerdere bronnen te verenigen op één plek, waardoor je inzichten kunt ophalen en combineren. Waardevolle inzichten die je kunt gebruiken voor het optimaliseren van jouw cross-channel personalisatie strategie. 

Nieuwe manier van optimalisatie

03. multichannel optimaliseren

Omdat het door de uitfasering van third-party cookies lastiger wordt om klantdata te verzamelen, wordt het voor online marketeers ook steeds lastiger om de klantreis voor individuele bezoekers te optimaliseren. Door de focus te verleggen van individuele klanten naar segmenten in verschillende kanalen, wordt het daarentegen wél mogelijk om de klantreis over verschillende kanalen te optimaliseren. Deze nieuwe aanpak staat je toe om de klantreis voor verschillende groepen te personaliseren zonder dat je gegevens nodig hebt van individuele gebruikers. Ook hier kan de implementatie van server-side testing bij helpen. A/B testen op de server kunnen namelijk in verschillende kanalen tegelijk lopen. Dit maakt het mogelijk om de klantreis vanuit verschillende kanalen gelijktijdig te stroomlijnen. Door deze multi-channel testing strategie toe te passen wordt je minder afhankelijk van individuele klantdata, waardoor je een kleinere impact zal voelen van de uitfasering van third-party cookies.
Conclusie

Kortom: wacht niet langer met de transitie van Google Optimize. Zie het beëindigingsmoment in 2023 juist als een mogelijkheid om opnieuw jouw CRO datalandschap in te richten. Probeer je voor te bereiden op een toekomst zonder cookies door data te verzamelen via first-party databronnen en deze te beheren op één centraal customer data platform. Vervolgens kun je met deze inzichten de klantreis voor verschillende groepen personaliseren zonder dat je data nodig hebt van individuele gebruikers.

Getagged