© 2024 Marketing met Data

BLOG.

8 tips om jouw SEO-strategie voor te bereiden op AI-overviews

Blijf up-to-date over de digitale toekomst.

intro

Google heeft sinds 14 mei 2024 AI Overviews voor Amerikaanse gebruikers gelanceerd. Door op de door AI-gegenereerde trein te springen, staat Google op het punt de toegang tot informatie voor altijd te veranderen en dat brengt spanningen in de SEO-branche. Wat is de impact van deze verandering op het online zoekgedrag? Welke mogelijke effecten zullen AI Overviews hebben op SEO? En wat zijn succesvolle SEO-initiatieven in de AI-toekomst die voor ons ligt?

Milou Derckx
Milou Derckx

Update: 08-07-2024

Inhoud pagina

SGE: de voorloper van AI Overviews

In mei 2023 introduceerde Google haar nieuwe experimentele AI-juweeltje in Google Labs: de Search Generative Experience (de voorloper van AI Overviews). Aangedreven door het nieuwe Gemini-model levert Search Generative Experience (SGE) dynamische en interactieve AI-genereerde antwoorden, vergelijkbaar met de resultaten die je krijgt van ChatGPT.  Deze antwoorden worden weergegeven in een persoonlijke feed met snapshots bovenaan de zoekresultaten, waardoor je in feite geen weblinks meer hoeft te bezoeken voor informatie. Of zoals Google het zelf promoot: “Google doet het Googlen voor je”.

Van Search Lab naar Google Zoeken

Search Generative Experience is in eerste instantie via Search Labs beschikbaar gesteld als experiment voor een selecte groep bètatesters. Na bijna een jaar van testen en optimaliseren maakte het bedrijf op de I/O-conferentie in mei 2024 bekend dat SGE omgedoopt is tot “AI Overviews” en dat het publiekelijk uitgerold wordt naar de zoekresultatenpagina’s van Amerikaanse gebruikers. Hoewel er geen officiële releasedatum is, zijn de voorbereidingen en testen in volle gang, en verwachten experts dat eind 2024 het AI-overzicht ook in Europa beschikbaar is. Google heeft nog niet bekendgemaakt voor welk aandeel van de zoekopdrachten AI Overviews wordt weergegeven. 

Hoe werkt AI Overviews?

Tot nu toe was Google Zoeken afhankelijk van crawlers die websites indexeerden en algoritmen die de content rangschikten. AI Overviews voegt hieraan het krachtige AI-taalmodel Gemini aan toe. Met het nieuwe Gemini model wilt Google de kwaliteit van de antwoorden verbeteren. Dit AI-model is getraind om onze zoekvraag en intenties te “begrijpen” door meerdere informatiebronnen over een onderwerp te vinden en met elkaar te combineren. Gebruikers kunnen aan Google een vraag stellen – hoe complex deze ook is – en ontvangen een AI-samengestelde samenvatting van de belangrijkste informatie over een onderwerp. Een standaard AI-snapshot bestaat uit tekst eventueel aangevuld met afbeeldingen en/of video’s. De gebruiker heeft vervolgens de mogelijkheid om een gesprek te starten via de conversational mode of een van de gerelateerde vervolgvragen te selecteren. 

Google streeft ernaar om de AI-overzichten selectief weer te geven. “You’ll find AI Overviews in your Google Search results when our systems determine that generative AI can be especially helpful–for example, when you want to quickly understand information from a range of sources.”- vertelt Mallory De Leon, woordvoerder van Google.  Het is echter nog niet duidelijk voor welk aandeel van de zoekopdrachten AI Overviews wordt weergegeven. Onderzoek tijdens de bètafase door Brightedge toonde aan dat 84% van de totale zoekopdrachten uit AI-gegenereerde resultaten bestond. Recenter onderzoek van Bikkelhart na de Amerikaanse lancering laat daarentegen zien at AI-overzichten in minder dan 30% van de zoekopdrachten wordt weergegeven, terwijl SE Ranking  zelfs nog maar 9% in juni (2024) rapporteert.

De impact van AI-OVERVIEWS op het SEO-landschap

Eerder zagen we al hoe andere functies op de zoekresultatenpagina’s (SERP) van Google, zoals Knowledge Cards, het verkeer van websites beïnvloedden door zero-click-zoekopdrachten te stimuleren. Door steeds meer informatie direct in de zoekresultaten aan te bieden, zorgt Google ervoor dat gebruikers minder vaak naar externe websites hoeven te navigeren. Met de toevoeging van AI-Overviews zullen gebruikers nog vaker antwoorden rechtstreeks binnen de Google zoekmachine vinden. Laten we kijken naar de veranderingen die dit met zich mee kan brengen:

  • Daling van organic traffic: AI-Overviews verschijnt bovenaan de zoekresultaten, boven de organische resultaten en soms zelfs boven de betaalde advertenties. Deze prominente positie geeft AI-overzichten maximale zichtbaarheid en kan leiden tot een afname van het organisch websiteverkeer. Volgens onderzoek van adviesbureau Garnter zorgt AI overviews voor een daling van 25% in organisch websiteverkeer rond 2026. 
  • De klikfrequentie zal afnemen: Met de komst van AI-Overviews ontvangen meer gebruikers hun antwoorden direct in de zoekresultaten, waardoor ze niet meer hoeven door te klikken naar een site. Gebruikers blijven achter op Google, waardoor de klikfrequentie afneemt. 
  • Gebruik van zoekwoorden verandert:  Het tijdperk van korte en bondige zoekopdrachten voorbij. Met het AI-Overviews verschuift de focus naar gedetailleerde conversatie- en contextuele zoekopdrachten. De verwachting is dat gebruikers steeds meer gebruik zullen maken van lokale en hyper long-tail-keywords, in plaats van traditionele short-tail keywords in zoekopdrachten. Bovendien zal voice search steeds belangrijker worden.
  • De verwachtingen van kwaliteit neemt toe: Experience, Expertise, Authoritativeness and Trust (E-E-A-T) is de mantra van Google geworden en dringt door in alles wat ze doen. Om een plekje in de AI-Overviews te verwerven is het nog belangrijker om aan deze E-E-A-T principes te voldoen. 

8 dingen die je kunt doen om je voor te bereiden

In tegenstelling tot het huidige SEO-tijdperk, bieden hoge organische rankings geen garanties voor weergave in AI-Overviews. Sterker nog: slechts 46% van de bronnen in de AI-Overviews staat in de top 10 van de traditionele organische zoekresultaten (noblestudios, 2024). Als SEO-marketeers kunnen we deze paradigmaverschfuiving duidelijk niet negeren. Hoewel nog niet duidelijk is wanneer en in welke mate SGE in Nederland zal worden gelanceerd, is het belangrijk om nu al vast voor te bereiden op het nieuwe AI-zoeklandschap. De beproefde SEO Best Practices van de afgelopen jaren zullen aangepast moeten worden aan de nieuwe AI Overview-zoekervaring. 

1. Richt je op entiteiten, in plaats van keywords

Nu zoekmachines natuurlijke taal beter begrijpen, kunnen ze de intentie en context achter zoekopdrachten beter interpreteren. Bovendien zorgen AI-chatbots zoals ChatGPT en Bard ervoor dat de gebruiker gewend raakt aan het stellen van genuanceerde vragen. Voor succes met AI Overview SEO is het cruciaal om in termen van onderwerpen en thema’s te denken, in plaats van individuele keywords. Het buzzwoord voor 2024 is binnen SEO “entiteiten” – unieke, duidelijk definieerbare dingen of concepten die deel uitmaken van een groter netwerk, zoals personen, plaatsen, objecten, merken of ideeën. Een website moet fungeren als een kenniscentrum, vergelijkbaar met Wikipedia, waar entiteiten onderling verbonden zijn in een netwerk van relevante thema’s. Succes behaal je door autoriteit op specifieke thema’s op te bouwen met diepgaande en uitgebreide content die zowel hoofdonderwerpen als gerelateerde subonderwerpen en entiteiten verkent. Interne links zijn hierbij van belang om de samenhang tussen verschillende pagina’s te benadrukken, wat zoekmachines helpt om de relaties en structuur van je website beter te begrijpen.

visueel-overzicht-entiteiten-thema's-verzorgingsproducten
2. Geef prioriteit aan content lager in de aankoopfunnel

Aangezien AI-Overviews eenvoudig top-of-funnel-vragen kan beantwoorden, raden we aan om prioriteit te geven aan content voor klanten verder in het aankoopproces. Specifiekere long-tail-zoekopdrachten hebben meer kans om gebruikers naar jouw website te trekken, omdat er minder concurrentie is en AI-Overviews mogelijk geen AI-resultaten weergeeft. Vanuit een e-commerce perspectief zullen categoriepagina’s niet langer de werkpaarden zijn als het gaat om SEO-inspanningen voor e-commerce. In plaats daarvan wordt het tijd om de productpagina’s te optimaliseren. Op dit moment lijkt AI-Overviews details over producten in ‘tags’ te presenteren om producten met elkaar te vergelijken in de AI-snapshots. Hoe gedetailleerder je productpagina’s, des te groter de kans dat ze in de SERP’s verschijnen.

Je kunt de productpagina’s optimaliseren door:

  • Uitgebreide schema-opmaak (recensies, prijzen, beschrijvingen, etc.);
  • Productpagina’s met diepgaande beschrijvingen en productspecificaties;
  • Ondersteunende, gerelateerde content, zoals koopgidsen, productvergelijkingen, etc.;
  • Productrecensies van klanten, die SGE zal gebruiken in de door AI-snapshot om jouw aanbod te onderscheiden van de concurrentie

3. Focus op ontroerend goed, in plaats van rankinglijsten

De weergave van zoekresultaten verandert. In het nieuwe AI-landschap zullen de functies van Google centraal staan, waardoor het aandeel van traditionele SEO-resultaten afneemt en het concept van ranglijsten verandert. Ons advies is daarom om je niet langer blind te staren op nummer 1-rankings van individuele webpagina’s, maar je te concentreren op de algehele online zichtbaarheid van je website via diverse mediaformaten en kanalen.

 

  • Creëer multimediale content: Google heeft aangekondigd dat foto’s en video’s deel uitmaken van de AI-snapshots voor bepaalde zoekopdrachten. Gebruik multimedia-elementen zoals afbeeldingen, video’s en infographics om je content aantrekkelijker en begrijpelijker te maken voor AI. Relevante en hoogwaardige afbeeldingen kunnen de CTR van organische zoekresultaten verhogen. Daarnaast kunnen jouw media formats ook verschijnen in Google Image of Google Video Search, die niet onder AI-Overviews vallen.
  • Zorg voor synergie tussen verschillende kanalen: SEO zou niet in een silo moeten bestaan. Werk samen met teams zoals SEA, public relations, social organic, design en andere teams en afdelingen om inzichten te delen en workflows te stroomlijnen. Spreid je kansen en creëer en verspreid content op verschillende manieren, zoals via podcasts, Youtube en Tiktok.
#4. Update de metrics die er toe doen

Door de nieuwe AI-Overviews van Google zullen niet alleen de gemiddelde posities, maar ook vertoningen, verkeer en klikfrequenties (CTR’s) waarschijnlijk afnemen. Ons advies is om in jouw data-analyses en rapportages de focus te verplaatsen naar metrics die de algemene naamsbekendheid en de zichtbaarheid van een merk in het digitale landschap weergeven. Metrics zoals Share of Voice en conversies dienen minstens zo belangrijk te worden als traditionele metrics zoals klikken, rankings en CTR. Belangrijke metrics die je kunt overwegen: 

  • Feature Snippet performances: De prestaties in de aanbevolen fragmenten (de “feature snippets” worden steeds belangrijker. Het verschijnen in deze resultaten kan namelijk nog steeds verkeer genereren, ook al is het minder verkeer dan een directe klik naar een website.
  • Visibility Share: Visibility Share is een nieuw ranking-statistiek die helpt inzicht te krijgen in de totale zichtbaarheid op de SERP voor de belangrijkste zoekwoorden. Het meet de afstand van het resultaat tot de bovenkant van de pagina, identificeert in welke vouw jouw resultaat verschijnt en berekent de pixelhoogte van de vermelding. 
  • Integratie van conversies: Door SEO-statistieken te combineren met data over gebruikersgedrag uit Google Analytics 4 (GA4) en andere bronnen, kunnen we de werkelijke waarde van content beoordelen die verder gaat dan alleen de zichtbaarheid of positie ervan in de zoekresultaten. Hierdoor kunnen we zien of pagina’s effectief conversies stimuleren.
#5. Bescherm jouw merk

AI-snapshots over jouw merknaam kunnen links bevatten naar externe websites en informatie over jouw merk presenteren, ongeacht de nauwkeurigheid. Deze informatie is vaak geen fragment van jouw eigen website, maar wordt samengesteld uit diverse bronnen, zoals forumreacties, videofragmenten, audiobestanden en infographics. Hier zijn enkele tips om je merk te beschermen:

  • Optimaliseer bestaande merk-specifieke content: Heroverweeg bijvoorbeeld de ‘Over ons’-pagina en jouw Wikipedia-pagina om te checken of dit nog aansluit bij jullie brand.
  • Gebruik structured data: Met Schema mark-up kun je informatie over jouw merk en bedrijf duidelijk communiceren.
  • Beoordelingen: Moedig tevreden klanten aan om beoordelingen achter te laten op externe review-websites.
  • Investeer in public relations: Hoe meer mensen en organisaties online positief over jouw merk praten, hoe beter. Overweeg samenwerking met PR-teams, bijvoorbeeld door hoogwaardige SEO-content te delen via sociale media en persberichten.
  • Maak gebruik van user-generated content: Het versterken van user-generated content van sociale media op jouw organische pagina’s kan de online reputatie van jouw merk verbeteren. Denk bijvoorbeeld aan reviews, persoonlijke ervaringen, discussies en opmerkingen.
  • Communiceer met klanten buiten je eigen domein. Maak gebruik van social media kanalen zoals LinkedIn of onpartijdige platforms zoals Reddit en Quora.

#6. Van SEO naar SXO voor meer conversies

Met de introductie van Google’s SGE ontvangen meer gebruikers hun antwoorden direct in de zoekresultaten, waardoor ze niet meer hoeven door te klikken naar een andere website. Hoewel gebruikers waarschijnlijk een groter deel van hun zoektocht binnen Google zullen doorbrengen, moeten ze nog steeds doorklikken naar websites om een conversie te realiseren. De focus van traditionele SEO verschuift naar Search Experience Optimization (SXO): de plek waar Search Engine Optimization (SEO) en User Experience design (UX) en CRO (Conversion Rate Optimization) samenkomen. Het doel van SXO is om websites te creëren die toegankelijk en aantrekkelijk zijn voor zowel zoekmachinebots als gebruikers – om niet alleen hoger te scoren in SERP’s, maar ook om de conversies te verhogen en de omzetgroei uit organisch verkeer te stimuleren.

  • Personaliseer de gebruikerservaring: Val op in de zee van AI-content door gepersonaliseerde gebruikerservaringen te creëeren. Van het benoemen van hun voornaam en favoriete sportteam tot het analyseren van luistergewoonten om aangepaste afspeellijsten te maken: personaliseer de gebruikerservaring.
  • Verminder psychologische barrières: Maak het keuzeproces eenvoudiger en los gebrek aan kennis of tijd op door interactieve tools, quizzen en rekenmachines te ontwikkelen. Deze tools verbeteren de gebruikerservaring en maken de weg naar conversie soepeler.
  • Optimaliseer een toegankelijke website: Zorg dat je gebruikers, ook mensen met een handicap, via verschillende devices en op een snelle manier hun antwoord kunnen vinden. Met de Europese Toegankelijkheidswet in 2025 wordt dit thema alleen nog maar belangrijker.
  • Heroverweeg de klantreis: Niet alle gebruikers zijn klaar voor een directe call-to-action. Pas de conversie-ervaring aan op de behoeften van de gebruiker in elke fase van hun traject. Zorg voor een eenvoudige navigatie, begeleid gebruikers met call-to-actions en maak gebruik van interne links.
  • Test, meet en herhaal: Blijf experimenteren en testen, zodat je weet op welk gebied je de gebruikersvriendelijkheid nog kunt verbeteren


#7. Verstevig het technische SEO-fundament

De basis van een succesvolle SEO-strategie blijft de technische gezondheid van een website. Blijf de nieuwste SEO-technologieën testen en optimaliseren, zodat zowel gebruikers als crawlers de content op jouw website kunnen ‘zien’ en ‘begrijpen’. Een aantal take-aways:

  • Indexatie en Crawling: Voordat een webpagina in aanmerking komt voor AI-overzichten, moet deze door Google gevonden, gecrawld en geïndexeerd worden. Blijf daarom prioriteit geven aan technische SEO-optimalisaties om ervoor te zorgen dat jouw website succesvol gecrawld en geïndexeerd kan worden en een positieve gebruikerservaring biedt.
  • Structurering van Content: Zorg ervoor dat je content goed gestructureerd is binnen de informatie-architectuur door gebruik te maken van een logische URL-structuur, clusters, canonical tags en interne links.
  • Sitemap.xml: Maak en verzend een goed gestructureerde sitemap om de indexering te verbeteren.
  • Rich Results en Structured Data: Overweeg welke rich results en verkennende functies jouw merk kan claimen, zoals “People Also Ask”-vermeldingen, productvermeldingen, videovermeldingen en afbeeldingsvermeldingen. Markeer deze relevante content met structured data om meer ruimte in te nemen in de zoekresultaten.

#8. Focus op E.E.A.T. principes

Google heeft nog steeds hoogwaardige content nodig om zijn AI-systemen te voeden. Daarom is het van belang om content te publiceren die jouw autoriteit in de branche bevestigt. Investeer in eersteklas contentmarketing om je merkbekendheid en thought leadership te vergroten door de E-E-A-T-principes (Expertise, Experience, Authoritativeness, Trustworthiness) te volgen.

  • Expertise: Voeg menselijke expertise toe aan jouw content. Meer dan de helft van alle door AI gegenereerde inhoud bevat onnauwkeurigheden. Naarmate AI prominenter wordt in zoekopdrachten, zal de vraag naar menselijke expertise en ervaring toenemen. Video’s en content van auteurs bieden in de toekomst grote kansen, vooral wanneer ze worden gekoppeld aan een betrouwbaar gezicht en ervaren mening. Voeg gedetailleerde biografieën toe voor de auteurs van je content, inclusief hun kwalificaties, ervaring en links naar hun professionele profielen.
  • Experience: Publiceer content met persoonlijke ervaringen. Dit toont aan dat je praktijkervaring hebt en niet alleen theoretische kennis. Deel gedetailleerde casestudies die laten zien hoe jouw bedrijf specifieke problemen heeft opgelost.
  • Autoriteit: Toon je autoriteit door professionele onderscheidingen, certificeringen en awards van erkende partijen. Laat zien waar je in de media bent genoemd of waar je werk is geciteerd en werk aan het verkrijgen van backlinks van gerenommeerde en relevante websites. Werk samen met PR- en social-teams om jouw autoriteit ook buiten de website te vergroten.
  • Betrouwbaarheid: Wees transparant over wie je bent en wat je doet. Dit kan door gedetailleerde ‘Over ons’-pagina’s, contactinformatie en duidelijke privacybeleid. Zorg ervoor dat je website veilig is door gebruik te maken van HTTPS en andere beveiligingsprotocollen om gebruikersgegevens te beschermen. Houd je content up-to-date en zorg ervoor dat alle informatie actueel en accuraat is. Moedig tevreden klanten aan om reviews achter te laten op betrouwbare beoordelingssites.

Conclusie

Google probeert met AI-overviews in Google Search overduidelijk een antwoord te geven op de ChatGPT’s van deze wereld. Met de introductie van AI-Overviews, wil Google dat je ‘Google het Googlen laat doen’. Nu we aan de vooravond staan van de wereldwijde uitrol van AI-Overviews is het belangrijk om onze SEO-strategie aan te passen op de nieuwe AI Overview-zoekervaring.