seo-strategie-automatiseren

© 2024 Marketing met Data

BLOG.

SEO strategie automatiseren?

Blijf up-to-date over de digitale toekomst.

intro
Beschik jij over weinig middelen en budget voor de uitvoering van een impactvolle SEO strategie? Door de inzet van de juiste innovatieve tools, het gebruik van data en het slim automatiseren van workflows laten we je zien hoe je een gedegen SEO strategie kunt uitwerken en implementeren.
Milou Derckx
Milou Derckx

Co-founder

waarom jouw seo strategie automatiseren?

Het formuleren en uitvoeren van een SEO strategie is een tijdrovend en intensief proces. Met het automatiseren van jouw SEO strategie in alle vier de fases (initialiseren, inventariseren, implementeren en evalueren) wordt een groot deel van het werk geautomatiseerd uit handen genomen en geoptimaliseerd. Door de ontwikkeling van data analytics en innovatieve tools is het vakgebied van marketing automation, en dus ook het automatiseren van SEO werkzaamheden, de laatste jaren enorm ontwikkeld. De effectiviteit van deze geautomatiseerde werkzaamheden wordt echter sterk bepaald door de achterliggende strategie en aanpak. Vandaar dat wij vanuit ons eigen ervaringen jou meenemen in het optimaliseren van de 4 fases binnen SEO: initialiseren, inventariseren, implementeren en evalueren.

seo-strategie
01.initialiseren

SEO dashboards als routekaart

Looker Studio (voorheen Google Data Studio) wordt vaak gebruikt door SEO-marketeers en -bureaus om SEO-rapportages te automatiseren. De belangrijkste voordelen liggen in het direct verkrijgen van data over elk gewenst tijdsbestek, het kunnen weergeven van data in één compleet dashboard én het koppelen van verschillende databronnen. De meeste SEO-marketeers verzamelen namelijk data uit meerdere bronnen (bijv. Google Search Console, Google Analytics en Ahrefs) om hun SEO kpi’s te rapporteren. Looker Studio is dus bij uitstek handig om de SEO rapportages te automatiseren. Het kan wat tijd kosten om te investeren in jouw dashboarding skills, maar de tijd die wordt besteed aan het leren hiervan zal op de lange termijn zijn vruchten afwerpen wanneer je de rapporten niet handmatig hoeft samen te stellen.

Bovendien kun je ook in kaart brengen hoe de website presteert ten opzichte van jouw organische concurrenten. Met een geautomatiseerd dashboard kun je het zoekgedrag en de concurrentie in kaart brengen door data als zoekvolume, traffic share, aantal zichtbare keywords, non branded vs branded traffic, top-3 posities in Google en ca. 40 andere factoren te analyseren. Hierdoor weet je exact wat jouw SEO marktaandeel is en waar de meeste groeipotentie ligt.

seo-strategie-dasbhoard1 (1)
Om de SEO strategie aan te laten sluiten op de laatste technologische ontwikkelingen voeren SEO marketeers vaak een SEO audits uit naar de website health en core web vitals van de website. Een zoekmachine- en gebruiksvriendelijke website is namelijk the key om gevonden en gecrawled te worden. Ook voor het uitvoeren van dergelijke SEO audits worden vaak meerdere toolings gebruikt, zoals ScreamingFrog en Ahrefs. Opnieuw kun je ook in deze fase van de SEO strategie de werkzaamheden grotendeels automatiseren door de bronnen aan elkaar te koppelen via Looker Studio. Het voordeel van deze geautomatiseerde manier van SEO auditing is dat je in één oogopslag kunt zien waar de prioriteiten liggen als het om technische optimalisaties gaat. Je ziet immers in een visueel dashboard hoe groot het issue sidewide is. Zeer praktisch om de prioriteiten op te stellen voor jouw SEO roadmap! Het nadeel van deze geautomatiseerde werkwijze is echter dat je op URL niveau de issues niet kunt bekijken. Hier moet je (in ieder geval voor nu?) dan wel vooralsnog de toolings apart van elkaar gebruiken. 
02.inventariseren

seo audits automatiseren

seo-strategie-dasbhoard2
03. IMPLEMENTEREN

de juiste prioriteiten kiezen

Het afstemmen van de prioriteiten in jouw SEO roadmap kan verder gaan dan enkel kijken naar hoe groot het issue sidewide is. Met een geautomatiseerde SEO A/B test kun je op een datagedreven manier de impact van de SEO optimalisaties bepalen, zodat je als organisatie tijd, geld en energie bespaart. SEO A/B testen maakt het namelijk mogelijk om op pagina niveau de geplande wijzigingen te testen.

Bij een SEO test worden de landingpagina’s verdeeld in twee groepen: een variant-pagina en een controle pagina. Op de variant-paginagroep wordt een SEO wijziging doorgevoerd en de controle-paginagroep blijft onveranderd. Alle gebruikers krijgen pagina’s vanuit zowel de variant-paginagroep als de controle-paginagroep te zien. Zoekmachinebots, zoals Googlebot, crawlen namelijk pagina’s vanuit zowel de variant-paginagroep als de controle-paginagroep en ervaren daarbij altijd hetzelfde als een gebruiker. Op deze manier krijg je twee groepen aan pagina’s (met verschillende kenmerken) in de index van de zoekmachine, waarbij elke groep anders presteert in de organische zoekresultaten.  Indien blijkt dat de variant-paginagroep beter presteert dan de controlegroep pagina’s, dan kun je met zekerheid zeggen dat deze optimalisaties resulteren in (relatief) meer organisch zoekverkeer of zichtbaarheid van die pagina’s. Op die manier weet je welke SEO wijzigingen uit de roadmap je het meeste resultaat opleveren. 

 

Een groot onderdeel van SEO is het in de gaten houden van wijzigingen. Wijzigingen in SEO performances (zoals verkeer of gemiddelde posities), technische SEO issues op de website, wijzigingen in content en eventueel veranderingen in het backlinkprofiel van een website.   Je kunt veel tijd besparen door alerts te automatiseren om op de hoogte te blijven van veranderingen op jouw website en binnen de zoekresultaten van Google. Inmiddels kan dit ook binnen Looker Studio? 

04.monitoren

blijf op de hoogte van veranderingen

Conclusie

SEO-automatisering kan kan zijn bij het stroomlijnen van bepaalde processen, zodat er meer tijd over is voor hetgeen waar menselijke expertise voor nodig is. Hoewel het automatiseren handig kan zijn voor bepaalde terugkomende SEO activiteiten zoals het rapporteren, vereist SEO nog steeds menselijke expertise om effectieve strategieën te ontwikkelen, gegevens te analyseren en weloverwogen beslissingen te nemen om de zichtbaarheid en posities van een website in zoekmachines te verbeteren.