logo gemini pritscreent mobiel

© 2024 Marketing met Data

BLOG.

Gemini: Google’s nieuwe troef in de AI-strijd

Blijf up-to-date over de digitale toekomst.

intro

Google gaat een van de bekendste en meest waardevolle onderdelen van het internet radicaal veranderen: zijn eigen zoekmachine. Wat ooit begon als een pagina met tien links, is door de jaren heen geëvolueerd naar een omgeving waar je steeds meer informatie kunt vinden zonder door te klikken naar een andere website. Dit jaar zet het bedrijf een grote nieuwe stap door de conversationele AI-chattool Gemini, voorheen bekend als Google Bard, via Google Zoeken beschikbaar te stellen. In de VS zijn de eerste veranderingen al zichtbaar, en andere landen volgen later dit jaar. Vandaag introduceren we AI Gemini, het nieuwe wapen van Google in de AI-strijd. 

Milou Derckx
Milou Derckx

Co-founder

Inhoud pagina

Google gaat opnieuw AI-race aan

Toen ChatGPT in december 2022 werd gelanceerd, werd al snel duidelijk dat Google voor een uitdaging stond. ChatGPT zette de complete zoekmachinewereld op z’n kop en leek het (bijna) monopolie van Google over te nemen. Experts voorspelden dat ChatGPT de zoekindustrie zou ontwrichten en een bedreiging zou vormen voor Google’s advertentie-inkomsten. Als reactie hierop startte Google een “code rood” en kondigde slechts 47 dagen later als de ontwikkeling van Google Bard aan. Op 21 maart 2023 werd Google Bard officieel gelanceerd, wat opmerkelijk was gezien de complexiteit van de technologie.

Google blunderde echter flink tijdens hun eerste openbare demonstratie van Bard, wat leidde tot een daling van het aandeel op de beurs. Bovendien moesten zij eerder dit jaar de AI-afbeeldinggenerator pauzeren vanwege onjuiste historische weergaven. Het bedrijf is een jaar bezig geweest om veranderingen vorm te geven. Sinds 7 februari 2024 heeft Google Bard een upgrade gekregen en is de naam officieel veranderd in Gemini. En met Gemini als nieuwe wapen wilt Google zo snel mogelijk af van het imago dat het struikelend door de AI-race gaat.

Wat is Google Gemini?

Google Gemini is een AI-chatbot, net zoals ChatGPT en de chatbot Bing van Microsoft. Gemini is gebaseerd op het LaMDA model (Language Model for Dialogue Applications) om verschillende soorten vragen te beantwoorden. Wat Gemini onderscheidt van andere AI-modellen is dat het een “multimodaal model” is. Dit betekent dat het kan omgaan met meerdere vormen van invoer en uitvoer: niet alleen tekst, maar ook afbeeldingen, audio en video. Volgens Google werden de meeste multimodale AI-modellen vóór Gemini ontwikkeld door meerdere afzonderlijk getrainde AI-modellen te combineren. Zo werden tekst- en beeldverwerking bijvoorbeeld apart getraind en daarna samengevoegd tot een enkel model dat de eigenschappen van een echt multimodaal model kon benaderen. De Google Gemini chatbot kun je gratis op twee manieren gebruiken: in de browser van je apparaat of met de Google Gemini app. De app is nu alleen nog te downloaden voor Android telefoons. 

Met het AI-ecosysteem naar de top?

Gemini is echter meer dan een chatbot. De lancering van Gemini markeert namelijk een volledige verschuiving naar een AI-gerichte aanpak, met Gemini aan het roer. De verschillende AI-diensten voor zowel particulieren als bedrijven worden onder de Gemini-paraplu ondergebracht. Google probeert namelijk haar achterstand in te halen door Gemini niet als een opzichzelfstaande chatbot neer te zetten, maar als een motor die de volledig Google-suite aandrijft. De conversationele AI-tool van Google, voorheen bekend als Bard, is omgedoopt tot Gemini die het gebruik van alle diensten en producten met AI in het hele ecosysteem moet gaan stroomlijnen. “Gemini zal een volledig ecosysteem ondersteunen – van de producten die miljarden mensen dagelijks gebruiken tot aan de API’s en platforms die developers en bedrijven ondersteunen,” aldus Sundar Pichai, CEO van Google en Alphabet.

Voor bedrijven

1.Google Ads

Google Ads blijft een belangrijke speler binnen Google, maar met de integratie van Gemini staan er veranderingen en verbeteringen op de planning. Een belangrijke ontwikkeling is de toenemende focus op visuele content. Beeldmateriaal speelt een steeds prominentere rol in de advertenties van de toekomst. Dit komt mede doordat Google, in combinatie met Gemini, de data van gebruikers beter kan analyseren. Zo wordt er een completer beeld geschetst van wat een gebruiker wil en waar die naar zoekt. De kern van deze veranderingen is om gebruikers een relevantere en waardevollere advertentie-ervaring te bieden. Door gerichtere advertenties te tonen, wordt de kans groter dat gebruikers doorklikken en converteren.

Status mei 2024: Er is op dit moment nog geen officiële releasedatum bekend voor de integratie van Gemini in Google Ads. Wel werd op het Google marketing Live event 2024 twee nieuwe features gepresenteerd voor Performance Max campagnes en Conversational Experience voor Search-campagnes.

2. Google Cloud

Gemini voor Google Cloud is een nieuwe generatie met AI tools en functies door developers, marketeers en data analisten. De integratie van Gemini in Google Cloud (zoals Code Assist, BigQuery en Looker) helpt gebruikers effectiever te coderen, diepere data-analyses te verkrijgen en de cloud-beveiliging te verbeteren.

  • Code Assist: Gemini biedt developers AI-codeondersteuning zoals automatische code-aanvulling terwijl je een code schrijft, het generen van volledige functies of codeblokken, chatten in natuurlijke taal voor debuggen en het documenteren van je code.
  • Databases: Gemini in Databases moet helpen met databases op te zetten, te beheren en zelfs te migreren met behulp van gewone ‘natuurlijke’ taal. De AI-tool moet ook het opzetten en samenvatten van SQL databases in Database Studio mogelijk maken.
  • BigQuery: Gemini in BigQuery maakt gebruik van AI om datateams te helpen met gegevensvoorbereiding, ontdekking, analyse en governance. Met de nieuwe BigQuery Data Canvas kunnen data-pipelines met natuurlijke taal worden ontworpen en uitgevoerd.
  • Looker: Gemini in Looker biedt gebruikers een nieuwe omgeving in Looker om met jouw data een chat over elk onderwerp te starten en binnen enkele seconden inzichten te verkrijgen

Voor Particulieren

3. Google Workspace
Gemini zal ook worden geïntegreerd in Google Workspace als AI-assistent. Hiermee kun je Gemini gebruiken voor Gmail, Google Docs, Google Slides en Google Meets. Je vindt het in de toekomst in een speciaal paneel aan de zijkant. Het AI-model kan bijvoorbeeld helpen bij het opstellen van e-mails, afbeeldingen voor presentaties genereren of achtergronden laten maken in videobeldienst Google Meet. Bij Google Docs kunnen gebruikers niet alleen tekst genereren, maar de bot ook gebruiken om eigen tekst te proeflezen. Er wordt dan niet enkel gekeken naar taalfouten, maar ook naar verwoordingen, complexheid van zinnen en bondigheid.

Status mei 2024: De AI-functies in Google Workspace zijn inmiddels onderdeel van het Google One AI Premium-abonnement. Dat abonnement kost 21,99 per maand en is nu ook beschikbaar in Nederland. Als bedrijf kun je ook het Gemini Business abonnement afsluiten van 19,20 per maand.
4. Google Assistant
Gemini vervangt zijn voorganger, Google Assistant, door de mobiele Gemini app. Google Assistant is waarschijnlijk de populairste tool die Google tot nu toe heeft ontwikkeld. Deze virtuele assistent was al toegankelijk via smartphones, slimme speakers en slimme beeldschermen. In tegenstelling tot de huidige generatie AI-assistenten, die enkel informatie kunnen ophalen en antwoorden bieden, kunnen gebruikers met de Gemini Assistant nu ook communiceren via audio en video. Deze functie is nog in ontwikkeling, alhoewel de er al veel verbeteringen zijn doorgevoerd sinds de proefperiode in Amerika.

Status mei 2024: Mobiele Gemini app is nu ook beschikbaar in Nederland voor zowel Android- als iOS-gebruikers. Er is op dit moment nog geen officiële releasedatum bekend voor de beschikbaarheid van Gemini Assistant op Google Home en Nest-apparaten.

5. Google Foto’s

Het bedrijf gaat de komende maanden de Google Foto’s app ook verder upgraden met Gemini. Met Ask Photos, de nieuwste experimentele functie, zal het volgens Google nog eenvoudiger worden om een specifieke persoon, huisdier of plaats in jouw fotocollectieve te vinden. Met Ask Photos kun je op een natuurlijke manier vragen stellen, zoals: “Laat me de beste foto zien van elk nationaal park dat ik heb bezocht.”

Status mei 2024: Ask Photos is nog in ontwikkeling, maar het is inmiddels al onderdeel om je fotocollectie te beheren en te doorzoeken.

6. Google Zoeken (AI-overviews)

Google Zoeken zal binnenkort gebruik maken van een op maat gemaakt Gemini-model dat is ontworpen om geheel nieuwe soorten vragen te beantwoorden. In mei 2023 introduceerde Google haar nieuwe experimentele AI-juweeltje in Google Labs: de Search Generative Experience (SGE). Aangedreven door het nieuwe Gemini-model levert SGE dynamische en interactieve zoekresultaten die diepgaande antwoorden bieden, direct bovenaan de zoekresultaten in de SERP. Deze antwoorden worden weergegeven in snapshots, waardoor je in feite geen weblinks meer hoeft te bezoeken voor informatie. Of zoals Google het zelf verwoordt: “Google doet het Googlen voor je.” Tijdens de demonstratie gaf Google zelf het voorbeeld van de zoektocht naar een hoog gewaardeerde en nabijgelegen yoga- of pilatesstudio. Dankzij Gemini kon Google relevante resultaten filteren en hoog gewaardeerde studio’s vinden die binnen een loopafstand van 30 minuten van de gebruiker liggen. En dat allemaal weergegeven in één overzicht, zonder dat je op een link hoeft te klikken.


Status mei 2024:  Na bijna een jaar van testen en optimaliseren maakte het bedrijf op de I/O-conferentie in mei 2024 bekend dat SGE omgedoopt is tot “AI-Overviews” en dat het publiekelijk uitgerold wordt naar de zoekresultatenpagina’s van alle Amerikaans-Engelse gebruikers in de VS. Tegen het einde van het jaar 2024 zal de functie in meer landen beschikbaar zijn, wat betekent dat meer dan een miljard mensen AI Overviews in hun zoekresultaten zullen zien. 

De uitdagingen in de AI-strijd

In het dynamische AI-landschap positioneert Google Gemini als een sterkte speler tegen gevestigde namen zoals OpenAI en Anthropic. De integratie van Gemini in Google’s uitgebreide ecosysteem van diensten, met name in Google Zoeken, zou een concurrentievoordeel kunnen betekenen. Ondanks de belofte van Gemini, is succes niet gegarandeerd. Wat zijn de valkuilen of zorgen van Gemini?

  • Vooroordelen en valse informatie: De trainingsdata van Gemini kunnen bevooroordelingen bevatten, wat kan leiden tot onjuiste of misleidende antwoorden. Zoals het geval is met alle geavanceerde AI-software, zullen trainingsgegevens die bepaalde groepen binnen een bepaalde populatie uitsluiten, bijvoorbeeld tot scheve resultaten leiden.
  • Hallucinaties en verzinsels: Gemini kan soms “hallucinaties genereren”, wat betekent dat het onjuiste of fictieve informatie produceert. Dit kan gebruikers verwarren en misleiden. Transparantie over de beperkingen van Gemini is cruciaal om dit probleem aan te pakken.
  • Relevantie: De antwoorden van Gemini zijn niet altijd relevant voor de vragen van gebruikers. Dit kan komen doordat Gemini de context niet altijd goed begrijpt. Verbeterde contextuele verwerking is nodig om dit probleem op te lossen.


Naast deze technische uitdagingen zijn er ook ethische en maatschappelijke zorgen. De werking van Gemini is niet altijd transparant, wat vragen en weerstand oproept rondom de betrouwbaarheid en ethiek van het AI-model. Veel gebruikers van Google Zoeken zijn bijvoorbeeld op verschillend fora en social media niet te spreken over de toevoeging van AI. Omdat je niet zelf de keuze hebt om de AI-overzichten uit te schakelen, is er vanuit verschillende particulieren zelfs al een Chrome-extensie “Bye Bye, Goole AI” ontwikkeld die Gemini volledig uit de zoekmachine kan weren.

Het effect op search marketing?

Gemini AI staat klaar om een revolutie teweeg te brengen in het digitale marketinglandschap. Hoewel de exacte effecten op dit moment moeilijk te voorspellen zijn, is het duidelijk dat wanneer Gemini in Google Zoeken geïntegreerd wordt er een paradigmaverschuiving zal plaatsvinden in de manier waarop gebruikers toegang krijgen tot informatie. De meest voor de hand liggende veranderingen in de SERP zijn:
  1. Veranderingen in de verkoopfunnel: Google Overview AI stroomlijnt het ontdekkings- en aankoopproces op Google Zoeken aanzienlijk. Door producten aan gebruikers aan te bieden en hen in staat te stellen producten te vergelijken, recensies te lezen en verdere vragen rechtstreeks op de SERP te stellen, zal de gebruiker mogelijk pas in een veel later stadium (mogelijk pas in de converteer-fase!) doorklikken naar een website. Kortom: Click-through rates zullen dalen.
  2. Minder garantie op rankings: Volgens recente onderzoeken staat 43% van de door Gemini geciteerde bronnen niet op pagina één voor hun overeenkomstige zoekopdrachten. Websites zullen posities en verkeer verliezen.
  3. Topdomeinen verliezen hun zichtbaarheid: De AI-aangedreven zoekresultatenpagina citeert niet zomaar websites met een hoge ranking als bron. Volgens recente onderzoeken benoemt Gemini in slechts 17% van de antwoorden de bronnen die op de eerste tot derde plaats staan ​​als bron in de resultatencarrousels.

Betekent dit dat SEA en SEO zoals we ze nu kennen, zullen verdwijnen? Niet als je het ons vraagt. Het vraagt alleen om een andere (holistische!) benadering om online zichtbaar te blijven in een AI overview. Gemini gaat verder dan het matchen van keywords aan een zoekopdracht door de de betekenis en relaties tussen woorden, concepten en de zogenaamde ‘entiteiten’ te “begrijpen”.

Conclusie

Met Gemini als nieuwe wapen wilt Google zo snel mogelijk af van het imago dat het struikelend door de AI-race gaat. De chatbot van Google, voorheen bekend als Bard, is inmiddels omgedoopt tot de AI-motor die de volledige Google-suit zal gaan aandrijven. Hoewel de exacte effecten nog moeilijk te voorspellen zijn, is het duidelijk dat er een grote verandering op komst is voor het digitale marketinglandschap – met name zoekmachinemarketing.