google-bard

© 2024 Marketing met Data

BLOG.

Google BARD gaat de strijd aan met chatgpt

Blijf up-to-date over de digitale toekomst.

intro
Met de nieuwe chatbot Google BARD gaat Google de strijd aan met de integratie van ChatGPT in Microsoft’s zoekmachine Bing. De AI strijd betekent een grote verandering in onze manier van informatie zoeken en dus ook SEO. Benieuwd naar alle ins & outs?
Milou Derckx
Milou Derckx

Co-founder

keep updated.

Google BARD geintroduceerd

Toen ChatGPT in december 2022 werd gelanceerd, bleek al snel dat er werk aan de winkel was voor Google. Google draaide overuren en de New York Times omschreef de situatie zelfs als ‘Code Red‘. De revolutionaire technologie heeft namelijk de potentie om de complete zoekmachinewereld op z’n kop te zetten en het (bijna) monopolie van Google over te nemen. Op maandag 6 februari deelde Google dan ook een mededeling uit naam van CEO Sundar Pitchai zelf: Google is bezig met de uitrol van hun eigen chatbot, Google Bard. Dit nieuws kwam naar buiten nadat er printscreens zijn gelekt van een integratie van ChatGPT in Microsoft’s zoekmachine Bing.  Inmiddels heeft Google op 21 maart de Bard-AI-chatbot voor het eerst beschikbaar gesteld als bèta versie aan reguliere gebruikers in VS en VK en is de zoekgigant volop aan het tweaken. Deze concurrentiestrijd tussen de twee tech-giganten zal naar verwachting grote gevolgen hebben voor de manier waarop we informatie zoeken en voor SEO (Search Engine Optimization).

Wat is Google Bard?

Google Bard is een AI-chatbot van Google die op basis van kunstmatige intelligentie menselijke antwoorden, samenvattingen en andere vormen van inhoud kan genereren, waardoor het lijkt alsof je met een echte persoon praat. Als gebruiker kun je zoekopdrachten (“prompts”)  invoeren en Google Bard zal op een natuurlijke manier reageren en een gesprek voeren. In tegenstelling tot Google Zoeken, dat voornamelijk wordt gebruikt voor snelle feitelijke antwoorden, zal Bard worden gebruikt voor complexere vragen en inzichten. Het doel van Google Bard is om verschillende perspectieven samen te brengen en een meer diepgaand begrip van een onderwerp te bieden. Een voorbeeld dat eerder door Pitchai werd gegeven, illustreert dit goed:

Wanneer mensen aan Google denken, denken ze vaak aan ons voor het verkrijgen van snelle feitelijke antwoorden, zoals “Hoeveel toetsen heeft een piano?” Maar steeds meer mensen wenden zich tot Google voor diepere inzichten en begrip, zoals: “Is de piano of gitaar gemakkelijker te leren en hoeveel oefening heeft ieder instrument nodig?” Onderzoek doen naar zo’n onderwerp kan veel tijd kosten, omdat mensen graag meerdere meningen en perspectieven willen zien of horen

google-bard

Hoe werkt GOOGLE BARD?

De technologie die ten grondslag ligt aan Google Bard is vergelijkbaar met die van de concurrent. Beide AI-chatbots werken op een vergelijkbare manier met taalmodellen. Voor de eerste versie van Bard heeft Google een lichte versie van LaMDA gebruikt, een speciaal taalmodel dat in 2021 voor het eerst gelanceerd is. LaMDA staat voor “Language Model for Dialogue Applications” en is gebaseerd op echte dialogen, waardoor de chatbot rekening kan houden met de verschillende nuances die in een echt gesprek voorkomen.

Het taalmodel LaMDA is speciaal ontwikkelt door Google en  is in staat om de context van het gesprek, inclusief de intenties en emoties van de gebruikers, te analyseren en deze informatie te gebruiken om relevante en ‘menselijke’ antwoorden te genereren. Hierdoor kan de chatbot het gesprek blijven volgen, zelfs als het een andere richting op gaat. Kortom, LaMDA maakt het voor Google Bard mogelijk om op een natuurlijke en menselijke manier met gebruikers een dialoog aan te gaan.

BARD (GOOGLE) vs. Chat-gtp (microsoft)

Het is natuurlijk de vraag hoe Google zich gaat positioneren ten opzichte van de revolutionaire ChatGPT van het bedrijf OpenAI – met als grootste investeerder Microsoft? Als je aan een willekeurige collega vraagt welke AI (Artificial Intelligence) ze gebruiken, is de kans groot dat ze antwoorden met ‘ChatGPT’. Dit taalmodel van OpenAI heeft in korte tijd het gebruik van AI in diverse sectoren genormaliseerd. Kortom: hoe gaat Google deze strijd aan? Voor zover nu bekend lijkt Google zich te onderscheiden door onderstaande punten:

 

  1. Toegang tot databronnen: Google’s Bard maakt gebruik van het taalmodel LaMDA dat realtime informatie op het internet kan doorzoeken en relevante antwoorden te geven. In tegenstelling tot Bard is het taalmodel van ChatGPT alleen gevoed met data tot september 2021, wat betekent dat het geen antwoorden kan geven op gebeurtenissen na deze datum. Hoewel er nu plug-ins beschikbaar zijn om ChatGPT up-to-date te houden met actuele informatie, heeft Google vanaf het begin de mogelijkheid om informatie van het web te gebruiken, waardoor er geen beperking is in de beschikbare kennis. Bovendien heeft Google toegang tot eindeloos veel persoonlijke data, aangezien veel mensen gebruik maken van Google-diensten.
  2. Het doel van de chatbot:Hoewel Chat-GPT in staat is om een breed scala aan teksten voor verschillende doeleinden te begrijpen en genereren, is LaMDA ontworpen voor meer natuurlijke en open gesprekken met mensen. Het verschil zit hem in de manier waarop de modellen omgaan met gebruikers. LaMDA is bijvoorbeeld getraind om de intentie achter de vragen van een gebruiker en de nuances van de context te begrijpen, waardoor de antwoorden van Bard menselijker lijken dan die van ChatGPT. Google Bard heeft in theorie de grootste potentie om de gebruiker steeds persoonlijker te “kennen” en daadwerkelijk een dialoog aan te gaan.
  3. De kosten: Er is nog een laatste verschil tussen de twee tools en dat heeft te maken met de toegang en prijs. Op dit moment is Google’s Bard nog niet beschikbaar voor iedereen en moeten geïnteresseerden zich aanmelden voor toegang via een wachtlijst. Voor degenen die toegang hebben, is Bard gratis te gebruiken. ChatGPT heeft verschillende kostenopties. De standaardversie van ChatGPT is gratis beschikbaar voor iedereen met een OpenAI-account. OpenAI heeft echter ook al een premium-versie van de tool uitgebracht, genaamd ChatGPT Plus, die $20 per maand kost. De vierde versie van ChatGPT is echter een afgesloten systeem.
     
verschil-chatgpt-google-bard (1)

De AI-race tussen Google en Microsoft

Hoewel de onderliggende technologie van ChatGPT en Bard vergelijkbaar is, lijkt Bard tot nu toe vaak achter te blijven in zowel publieke als wetenschappelijke gesprekken. De eerste versie van Bard kreeg namelijk veel kritiek vanwege de minimale creativiteit en beperkte mogelijkheden. Dit is opvallend, omdat Google altijd de marktleider is geweest als het gaat om kunstmatige intelligentie.  Sundar Pitchai verklaarde echter in een eerder blog over LaMDA dat Google zich wilt richten op het verstrekken van feitelijk juiste en onbevooroordeelde informatie.  Google gaf dan ook aan dat het moeilijk kan zijn om te voorkomen dat AI-systemen negatieve gedragingen of vooroordelen overnemen van de informatie die ze krijgen.

Google doet er daarom alles aan om ervoor te zorgen dat hun AI-systemen niet bevooroordeeld zijn en om zo neutraal en objectief mogelijke informatie te verstrekken. Google wilt immers geen risico lopen dat een chatbot onder zijn naam negatieve of ongepaste dingen zegt en heeft daarom de eerste publieke versie van Bard bewust ingeperkt. Microsoft lijkt daarentegen minder voorzichtig te zijn. Het vernieuwde en zeer instabiele GPT-4 werd namelijk razendsnel in de zoekmachine Bing en later ook in Windows geïntegreerd, zonder dat er veel beperkingen waren op het gebruik ervan. Dit heeft soms geleid tot vreemde reacties van de chatbot.

 

balans tussen innovatie & verantwoordelijkheid

Ondanks hun voorzichtige houding lijkt Google nu toch het gaspedaal in te drukken, omdat ze zagen dat Microsoft met behulp van OpenAI een voorsprong had in de AI-race. Op 4 april 2023 kondigde Google aan over te stappen van LaMDA naar PaLM, het krachtigste AI-taalmodel dat ze in huis hebben. Deze overstap biedt veel nieuwe mogelijkheden, waardoor Bard uitgebreidere antwoorden kan geven, rekensommen kan oplossen en (binnenkort) zelfs kan coderen. Bovendien is PaLM al eerder gebruikt om medisch advies te geven. Ondertussen staat ChatGPT onder vuur vanwege een open brief ondertekend door meer dan duizend experts uit de academische wereld en de techindustrie, die oproepen tot een pauze in de ontwikkeling van nieuwe AI-technologie omdat er vrees is dat we de technologie niet meer onder controle zouden hebben. Italië overweegt als eerste land een verbod op ChatGPT vanwege mogelijke schendingen van de GDPR-wetgeving, omdat de technologie van GTP-4 een black box is. Dit suggereert dat de AI-race nog lang niet voorbij is en dat er een balans moet worden gevonden tussen innovatie en verantwoordelijkheid.

Maatschappelijke impact van de AI-chatbots

Het is duidelijk dat de AI-bots veranderingen teweegbrengen, niet alleen in de politiek, maar ook in de manier waarop consumenten worden voldaan in hun informatiebehoefte. Het is natuurlijk hoogstwaarschijnlijk dat Google Bard ervoor zal zorgen dat er minder verkeer binnenkomt op informatieve pagina’s op jouw website, aangezien Bard deze informatie direct in de zoekresultaten aan de gebruiker zal verstrekken. En ja, de kans is groot dat Google er met onze kennis vandoor gaat. Ónze content wordt immers gebruikt om Bard te voeden en de gebruiker kan straks hele dialogen voeren over de nieuwste sneaker trends of het kiezen van de juiste bureaulamp.  Dus ja, doordat Google zelf nog meer zal voorzien in de informatiebehoefte, zal het (informatieve) verkeer hoogstwaarschijnlijk afnemen en is het ook aannemelijk dat je dat in de omzet gaat merken. Betekent dit het einde van het SEO-tijdperk? En moeten SEO-marketeers, copywriters en journalisten zich zorgen maken over hun baan?

en nu concreet: Wat betekent bard voor seo?

Hoewel de komst van de nieuwe AI-tool Bard onvermijdelijk veranderingen zal veroorzaken in ons vakgebied, is nog niets zeker. Het is mogelijk dat de informatiebehoefte van de gebruiker niet volledig zal worden vervuld door een chatbot zoals Bard. Sommige mensen willen misschien nog steeds zelf op onderzoek uit gaan en de ervaring van het verkennen van websites behouden, zelfs nadat ze een antwoord hebben gekregen van Bard. Bovendien staat de ontwikkeling van dergelijke tools onder druk en prominente figuren vragen zich af of strenge regelgeving rondom AI nodig is. In deze context moeten we ons flexibel opstellen en meebewegen met deze ontwikkelingen, in plaats van de strijd aan te gaan. Dat gezegd hebbende moeten we ook zeker niet ons hoofd in het zand steken: het is waarschijnlijk dat het informatieverkeer zal afnemen en dit kan mogelijk ook leiden tot een daling in de omzet. Ik denk dat we met SEO niet de strijd met Google aan moeten gaan, maar ons wendbaar moeten opstellen en mee moeten bewegen met de ontwikkelingen. 

niet de strijd aangaan, maar samenwerken

De kans is groot dat het informatieverkeer zal afnemen door de opkomst van Google Bard, wat op zijn beurt kan leiden tot een daling in omzet. Toch betekent dit niet dat al het verkeer zal verdwijnen, omdat mensen nog steeds de intentie hebben om aankopen te doen en Google Bard daar niet volledig in kan voorzien. Daarom is het belangrijk om meer aandacht te besteden aan categorie- en productpagina’s, die vaak minder prioriteit krijgen binnen SEO. Kortom, de eerste take way: ga aan de slag met het optimaliseren van categorie- en productpagina’s of andere pagina’s waar jouw conversies plaatsvinden. 

De kans is groot dat Google er met onze kennis vandoor gaat. Ónze content wordt immers gebruikt om Bard te voeden en de chatbot kan straks hele dialogen voeren over de nieuwste sneaker trends of het kiezen van de juiste bureaulamp, zonder dat de gebruiker Google hoeft te verlaten. [..] Maar niet alles zal wegvallen: Google Bard kan immers niet in de koop-intentie voorzien. 

Een tweede belangrijke take away is dat we onze mindset moeten veranderen als het gaat om het creëren van content voor Google. In plaats van alleen te focussen op SEO als een aparte activiteit, moeten we waardevolle inhoud creëren die onze autoriteit als merk versterkt. Dit betekent dat SEO het resultaat is van onze kernactiviteit om kennis, vaardigheden en expertise te delen via hoogwaardige content. Een goed voorbeeld hiervan is Coolblue, die voor bijna elk product productvideo’s demonstreren waarin een productspecialist informatie geeft en het product toont. Dit maakt hen een autoriteit op het gebied van die producten en mensen gaan naar hen toe voor informatie. Om dit te bereiken moet je merkwaarde hebben en autoriteit uitstralen. In plaats van content te zien als een marketingmiddel dat alleen gericht is op het verhogen van verkeer, moeten we het nu beschouwen als een hygiënefactor en het fundament van ons merk dat niet verwaarloosd mag worden.

 

Conclusie

Het is onvermijdelijk dat de opkomst van Google Bard het SEO landschap doet schudden. Gebruikers worden immers in hun informatiebehoefte rechtstreeks voorzien van Google, in plaats van dat zij in de zoekresultaten moeten scrollen om op zoek te gaan naar hun antwoord. Dat gezegd te hebben,  zal de consument nog steeds willen kopen, dus de omvang van de markt zal waarschijnlijk niet veranderen.  Nu is het aan jou om op andere manieren jouw potentiële klanten te bereiken, omdat er veel nieuwe kansen en mogelijkheden zijn om hen in contact te laten komen met jouw merk. Bouw aan je merk en autoriteit!