© 2024 Marketing met Data
Google analytics 4: alle ins & outs
Blijf up-to-date over de digitale toekomst.
Co-founder
Google analytics 4: de opvolger
Vanaf 1 juli 2023 stopt het bekende analyse-platform Google Analytics Universal (ook wel GA UA of GA3 genoemd). Vanaf deze datum wordt er geen data meer verzameld in de huidige Universal Analytics. Hiermee wordt Google’s bekendste analyse-platform na 10 jaar uitgefaseerd. De focus komt volledig op de opvolger te liggen: Google Analytics 4, die in de markt is gezet als een verbeterde versie van de analytics-tool. Benieuwd waarom UA uitgefaseerd wordt? En wat dit voor jouw bedrijf betekent?
Eerst even terug naar de basis. Want wat is Google Analytics? Google Analytics is een gratis webanalyse tool die je kunt gebruiken om beter te begrijpen hoe gebruikers je website gebruiken en hoe je de prestaties van je website kunt verbeteren. Het is een van de meest populaire webanalyse-tools op het internet en wordt door veel bedrijven gebruikt om hun online marketinginspanningen te optimaliseren. Na de introductie van de Google Analytics (Classic) in 2005 zijn er uiteraard verschillende updates geweest. Maar aan het fundament, het pageview-gebaseerd datamodel van Google Analytics, is er in al die jaren niks veranderd.
Google's webananalyse-tool
Hoewel het fundament van Google Analytics UA sindsdien nauwelijks meer veranderd is, ziet de huidige online wereld er wel totaal anders uit. De webdesigns zijn veranderd, het aantal soorten apparaten waarmee we online gaan blijft volop in ontwikkeling en de behoefte aan betrouwbare online data wordt steeds groter. De manier waarop UA data verzamelt is dan ook niet meer toereikend voor het groeiend aantal nieuwe webdesigns binnen het steeds verder ontwikkelde privacy landschap. Dat is dan ook de belangrijkste reden voor de introductie van de nieuwe en veelbelovende versie van Google Analytics, Google Analytics 4.
Wat is Google analytics 4?
de grootste verschillen
Als nieuwe versie van Google analytics (oftewel Google Analytics 4) zijn er uiteraard verschillen met Universal Analytics. De grootste verschillen zijn: 1) de nieuwe manier van meten, 2) nieuwe rapportages en inzichten, 3) nieuwe koppelingen met andere tools en tot slot 4) betere controle op privacy instellingen. Hieronder zullen we op deze vier verschillen nog verder op ingaan.
01. nieuwe manier van meten
De meest belangrijkste verandering van GA4, ten opzichte van de voorganger, is de manier van een website meten. Waar in de huidige Google Analytics Universal de analysemethode gebaseerd is op sessies en pageviews, legt GA4 de focus op gebeurtenissen (“events”). In plaats van te kijken of een bezoeker actief is op een pagina, richt GA4 zich op wat een bezoeker doet op een website en hoe waardevol deze acties zijn. Dit wordt gedaan door gebruik te maken van een “event-driven datamodel”, waarbij een serie van gebeurtenissen wordt gemeten.
Met GA4 kun je ook extra data meesturen met gebeurtenissen door middel van parameters. Dit kan bijvoorbeeld handig zijn voor e-commerce websites, waarbij je transactie- en productdata kunt meesturen bij een e-commerce gebeurtenis. Voor andere websites, zoals blogs, kun je bijvoorbeeld informatie meesturen over de auteur, plaatsingsdatum, titel en onderwerp van een artikel. De limieten voor het meesturen van data met parameters zijn hoger in GA4 dan in de vorige versie van Google Analytics.
02. nieuwe rapportages
Naast een andere manier van gebruikersgedrag meten, wordt ook een nieuwe manier van geavanceerde data-analyse en rapportages mogelijk in GA4. Google heeft flink de bezem gehaald door het aantal rapporten: van 150 rapporten in de oude versie zijn er in GA4 nog maar 30 over. Volgens Google geven de nieuwe rapportages (die gebruik maken van machine learning) een beter inzicht in de volledige customer journey.
De belangrijkste verschillen qua rapportages zijn:
- Analyse-hub: De belangrijkste wijziging in de rapportages is de toevoeging van het rapport “analyse” met daarin de “Analyse Hub”. Hier kun je diepgaande analyses uitvoeren. Voorheen was deze analysehub al wel (betaald) beschikbaar, maar enkel voor Google Analytics 360 gebruikers. In GA4 is deze functionaliteit voor iedereen gratis te gebruiken. De geavanceerde analyses maken het mogelijk om op-maat-gemaakte rapportages te maken, zoals het maken van unieke doelgroepen voor Google Ads of het visualiseren van de customer journeys met behulp van funnels.
- Betrokkenheid rapport (engagement): Dit rapport is volledig nieuw. Het engagement- of betrokkenheidsrapport in Google Analytics 4 (GA4) geeft inzicht over de activiteiten van bezoekers op jouw website. Zaken als gebeurtenissen, conversies, betrokkenheidsduur en gebruikersloyaliteit zijn hier te vinden.
- Loyaliteit rapport (retention): Het behoud of het loyaliteit rapport in Google Analytics 4 (GA4) geeft inzicht in hoe vaak gebruikers terugkomen op een app of website en hoe lang ze daar blijven. Dit kan je helpen om te begrijpen hoe gebruikers terugkomen op je website of app en hoe je hun behoud of loyaliteit kunt verhogen.
03. nieuwe koppelingen
Google Analytics 4 (GA4) biedt een aantal nieuwe koppelingen met tools ten opzichte van de vorige versie van het product. Een aantal van de nieuwe koppelingen en integraties die GA4 biedt, zijn:
Integratie met Google Ads: GA4 biedt een nauwere integratie met Google Ads, zodat je gemakkelijker kunt zien hoe je campagnes presteren en hoe gebruikers op je website of app reageren op je advertenties.
Integratie met Firebase: GA4 is geïntegreerd met Firebase, het mobiele app-ontwikkeltool van Google. Dit maakt het gemakkelijker om gegevens te verzamelen en te analyseren van je mobiele app.
Koppeling met andere Google-producten: GA4 is ook geïntegreerd met andere Google-producten, zoals Google BigQuery en Google Data Studio, zodat je gemakkelijker gegevens kunt opslaan en visualiseren.
04. nieuwe data controle
Google Analytics 4 is een volledig nieuwe manier van meten. Zowel de manier van dataverzameling als de manier van analyseren moet worden aangepast wanneer je overstapt. Je kunt data uit Universal Analytics en data uit Google Analytics 4 dus niet zomaar met elkaar vergelijken. Het is daarom belangrijk dat je er rekening mee houdt dat sommige metrics of dimensies uit GA UA niet in GA4 terugkomen.
Blijf up-to-date.