De-laatste-seo-trends

© 2024 Marketing met Data

BLOG.

Ontdek de laatste seo trends

Blijf up-to-date over de digitale toekomst.

intro
Met de laatste SEO trends de zichtbaarheid van jouw website(s) verbeteren? Wij presenteren jou de laatste relevante ontwikkelingen in het SEO vakgebied. Van progressive Web Apps tot besparingen in het crawlbudget: blijf op de hoogte van het dynamische SEO-landschap.
Milou Derckx
Milou Derckx

Co-founder

keep updated.

De SEO trends in 2023

Per minuut worden er miljoenen zoekopdrachten uitgevoerd. En vandaag de dag zijn er een kleine 2 miljard websites gepubliceerd op het internet. Hoe onderscheid jij jezelf en hoe blijf je binnen de organische zoekresultaten zichtbaar? SEO is van nature een steeds veranderd veld, waardoor je als SEO specialist op de hoogte moet blijven van de laatste technologische ontwikkelingen en de updates in het algoritme van zoekmachines. Om online zichtbaar te blijven in de wirwar van het wereldwijde web moet je je meebewegen met de laatste SEO trends. Om je een handje te helpen hebben wij de belangrijkste trends in de SEO branche voor je op een rijtje gezet. 
trend 01.

PWA: Progressive Web Apps

Consumenten verwachten steeds meer een geavanceerde website met een persoonlijke ervaring. Nieuwe technieken, zoals Progressive Web Apps, maken zo’n een unieke gebruikerservaring mogelijk. Een Progressive Web App is een ‘app’ (een web applicatie) die op elk device toegankelijk is en beschikt over features die een unieke gebruikerservaring kunnen creëren – vergelijkbaar met die van een mobiele app. Features zoals offline toegang, pushmeldingen en koppelingen met andere webtechnologieën zoals een camera, geolocatie en adresboek. 

wat zijn de voordelen van een pwa?

Voor de komst van ‘echte’ PWA’s werd er al druk geëxperimenteerd met het combineren van technieken. Zo waren Hybride Apps bijvoorbeeld een voorloper van PWA’s: ze doen de native mobiele UX na. Dat betekent dat ze een App Store-download vereisen (en dus opslagruimte kosten). Ze runnen deels op een browser, maar hebben geen URL. Progressive Web Apps zijn daarom wezenlijk verschillend. De term Progressive Web Apps werd in 2015 in het leven geroepen om apps te beschrijven die nieuwe features gebruiken die ondersteund worden door moderne browsers. Deze features zijn:

  • Progressief: PWAs zijn progressief, wat betekent dat ze zich aanpassen aan de capaciteiten van het apparaat waarop ze worden uitgevoerd. Dit maakt het mogelijk om gebruikers een goede ervaring te bieden, ongeacht de specificaties van hun apparaat.
  • Responsive: PWAs zijn responsief, wat betekent dat ze zich aanpassen aan verschillende schermformaten. Dit maakt het mogelijk om gebruikers een goede ervaring te bieden, ongeacht of ze een smartphone, tablet of desktopcomputer gebruiken.
  • Verbindingsonafhankelijk: PWAs zijn beschikbaar via een URL en werken offline of met een slechte internetverbinding.  Dit heeft een positief effect op de gebruikerservaring, zo hoeven gebruikers niet elke keer de volledige app te laden.
  • De functionaliteiten van mobiel én web: Een PWA kan als app en website gebruikt worden. Een PWA kan qua design en functies functioneren en aanvoelen als een native app,  doordat ze swipen, tikken, het gebruik van de camera en GPS-locatie ondersteunen. Een PWA is daarentegen wel opgebouwd met webtechnieken zoals HTML, CSS & JavaScript.
  • Altijd up-to-date: Omdat de PWA verbonden is met het web zijn er geen app updates nodig, dit zorgt ervoor dat de gebruiker (mits verbonden met het internet) áltijd met de meest up-to-date app aan de slag kan.
  • Veilig: PWAs maken gebruik van HTTPS, wat betekent dat alle communicatie tussen de app en de server is beveiligd – inmiddels een belangrijke rankingsfactor binnen SEO.
  • SEO-vriendelijk: Hoewel een PWA geen rankingsfactor is, biedt het wel een betere en snellere user experience doordat PWAs laden sneller en minder geheugen gebruiken dan traditionele webpagina’s. In tegenstelling tot native apps, kunnen Progessive Web Apps bovendien uitgelezen worden door de ‘crawlers’ van Google, waardoor de content van de PWA vindbaar is binnen de zoekresultaten van de Google zoekmachine.
  • Re-engagable: opnieuw engageren met gebruiker makkelijker door pushnotificaties;
  • Eenvoudig installeerbaar: PWA’s zijn via de browser beschikbaar en hoeven dus niet via een app store geïnstalleerd te worden, dit betekent ook dat je niet afhankelijk bent van de regels van de app stores. Gebruikers kunnen de PWA middels een URL direct openen via bijvoorbeeld een SMS bericht, e-mail of WhatsApp bericht. Dit heeft een positief effect op de conversieratio voor nieuwe gebruikers.
  • Zichtbaar als app-icoon: Een PWA kan worden toegevoegd (als app icoon) op het telefoonscherm van de gebruiker.

waarom kiezen voor een pwa?

Of een PWA interessant is voor jouw business hangt natuurlijk af van jouw type website en de doelgroep. Een PWA staat er in ieder geval wel om bekend dat ze de gebruikerservaring met jouw bedrijf verbeteren. Een aantal goede redenen om een Progressive Web App te overwegen:

  1. Meer engagement dan een website: de PWA kan pushnotificaties versturen en content tonen, ongeacht de netwerkstatus;
  2. Eenvoudig en kostenbesparend: Het ontwikkelen en onderhouden van een Progressive Web App is vaak goedkoper dan het ontwikkelen van Native apps, omdat er minder tijd nodig is. Je kunt hierdoor sneller live tegen lagere kosten en makkelijker onderhoud.
  3. Toegankelijk voor de gebruiker: PWA’s erg toegankelijk voor de gebruiker, want het installatieproces is heel eenvoudig. Je kunt het zelfs buiten een app store om installeren. Het is dus niet nodig om alle stappen binnen de app store te doorlopen. Wat de kans kleiner maakt dat de gebruiker afhaakt
trend 02.

de toepassing van javascript

Ook JavaScript is niet meer weg te denken bij het ontwikkelen van een betere gebruikerservaring op websites en web apps. JavaScript stelt namelijk diverse functionaliteiten en dynamische elementen beschikbaar om interactieve pagina’s te maken. JavaScript is een programmeertaal voor het web die lokaal in de browser wordt uitgevoerd. Het wordt gebruikt om webpagina’s tot leven te laten komen. Het wordt bijvoorbeeld gebruikt om meldingen te leveren, websites te personaliseren, automatisch inhoudsupdates op te halen of nieuwe inhoud te laden wanneer je bijna de onderkant van een pagina bereikt. Kortom: erg geliefd bij de developers. Een medaille heeft vaak echter een keerzijde en dat is in dit geval SEO.

De gevolgen van javascript voor seo.

Wanneer een browser voor het weergeven van content of zelfs de gehele pagina of website afhankelijk is van JavaScript, dan duurt het langer voordat content en dus de pagina wordt weergegeven. Pas na het laden en het uitvoeren van JavaScript kan de pagina weergegeven worden. Dat komt ook omdat JavaScript dit proces in browsers blokkeert.Dit blokkerende en vertragende effect is vooral goed merkbaar op mobiele netwerken (3G en 4G). En op populaire budget smartphones waarvan de processor vaak niet krachtig genoeg is om een grote hoeveelheid JavaScript in een korte tijd te kunnen verwerken. 
  1. Content kan niet altijd gelezen worden: Google kan de door JavaScript gegenereerde content
    niet altijd lezen. Dit belemmert het ranking proces voor de pagina. 
  2. Veel capaciteit van het crawl- en indexatieproces van Google: Javascript vraagt veel meer capaciteit van het crawl- en indexatie proces van Google, als je het vergelijkt met HTML. Sterker nog: Ziemek Bućko experimenteerde met JavaScript en HTML en concludeerde dat Google 9x meer tijd nodig heeft om JavaScript te crawlen dan HTML.  Hierdoor kan het langer duren voordat nieuwe of bijgewerkte content beschikbaar is in de zoekresultaten van Google. Soms worden pagina’s zelfs helemaal niet gevonden. Dit blijft ook in 2023 een belangrijk aandachtspunt. 
  3. De laadtijd voor de gebruiker: Het duurt door het gebruik van JavaScript langer voordat de pagina of browser kan reageren op de input (klikken, scrollen, toetsaanslagen) van gebruikers. 

De oplossing van javascript voor seo.

Wordt JavaScript dan vanuit SEO-perspectief definitief afgeschreven? Nee, dat niet perse. Je zult als SEO-specialist alleen productief moeten samenwerken met developers om de best mogelijke ervaring voor zowel bezoekers als zoekmachines te creëeren. Om ervoor te zorgen dat een JavaScript-afhankelijk website goed presteert in de zoekresultaten, is het essentieel om samen met de developer ervoor te zorgen dat Javascript gegenereerde content vooraf op de server gerendeerd wordt. Server-rendering is een techniek waarbij de inhoud van een website of webapp wordt gegenereerd op een server voordat het naar een gebruiker wordt verzonden. Hierdoor wordt de inhoud als eerste zichtbaar voor zoekmachines, en is de pagina sneller geladen voor de gebruiker.
trend 03.

E-E-A-T

Dit jaar wordt het jaar van E-E-A-T: we kunnen niet vaak genoeg benadrukken dat de kwaliteit van een website nog belangrijker wordt als voorheen. Niet voor niets heeft Google in december 2022 de SEO richtlijnen uitgebreid door de letter ‘E’ toe te te voegen aan Google E-A-A-T guidelines. Deze guidelines zijn gebaseerd op het idee dat websites met expertise, ervaring, autoriteit en vertrouwen in hun content een betere gebruikerservaring bieden en daarom hoger in de zoekresultaten moeten staan. Met de toevoeging van “ervaring” geeft Google aan ook de kwaliteit van de content te beoordelen op de mate waarin de auteur van de inhoud uit de eerste hand ervaring heeft met het onderwerp. 
google wilt nutteloze content voorkomen.

De gebruiker van Google is op zoek naar een betrouwbare mening of producten van een expert.  Het probleem waar Google al langer mee te maken heeft, is het feit dat er nog steeds veel content wordt gepubliceerd die geen waarde toevoegt en kwalitatief slecht is of zelfs onjust. Vervolgens worden er (hele) sterke backlinks heen gestuurd om deze content alsnog te laten ranken. Het weergeven van ‘nutteloze’ content op een hoge positie in de zoekresultaten zorgt voor een slechte ervaring voor de gebruiker van Google. Dit wilt Google voorkomen

Hierdoor wordt Google steeds meer genoodzaakt om de gedachte achter E-A-T, en nu zelf E-E-A-T te verwerken in hun algoritme om content (lees: landingpagina’s) te beoordelen. De toevoeging van ‘ervaring’ aan het E-A-T concept benadrukt dat deze kwaliteitsrichtlijnen alleen maar belangrijker zullen gaan worden. We zien met name dat websites over medische- en financiële onderwerpen extra streng behandeld worden door Google. Kortom: laat zien dat je expertise en autoriteit rond een bepaald onderwerp hebt en draag dit ook uit. En werk aan je betrouwbaarheid. Laat de content schrijven voor échte specialisten, werk aan je online reputatie (d.m.v. reviews en beoordelingen) en zorg voor een betrouwbare SEO-technische basis.

de gevolgen van AI in copywriting.

Nu hoor ik jezelf afvragen: is het nog slim om gebruik te maken van AI-tools, zoals de veelbesproken ChatGPT, voor content creatie? Uit onze ervaring blijkt dat AI writing tools goed in staat zijn om content rond een bepaald onderwerp automatisch te produceren. Bovendien wordt de kwaliteit van deze content ook steeds beter. Het automatiseren van copywriting kan dus aanzienlijk veel tijd besparen, waardoor je als SEO-specialist je tijd kunt besteden aan andere optimalisaties. Het nadeel daarentegen van de AI-gegenereerde content is het gebrek aan creativiteit en dat je vaak nog wel moet redigeren om de foutjes er uit te halen. Ons advies: gebruik AI-tools als hulpmiddel voor content outlines en ideeën, maar besteed zeker vanuit jouw expertise nog de aandacht aan het finetunen van een tekst. 

 

Bovendien is Google natuurlijk wel een gevecht aangegaan tegen AI content, want dit is natuurlijk duidelijk in strijd met Google’s webmaster richtlijnen. Zoals Mueller opmerkt: “Mijn vermoeden is dat de kwaliteit van de content misschien een beetje beter is dan de echt ouderwetse tools, maar voor ons is het nog steeds automatisch gegenereerde inhoud, en dat betekent voor ons dat het nog steeds in strijd is met de richtlijnen voor webmasters. Dus dat beschouwen we als spam.” Kortom: Content die automatisch wordt gegenereerd met behulp van AI-tools kan door Google als spam worden geclassificeerd. De vraag blijft echter in hoeverre AI content op alle mogelijke manieren en niveaus te constateren is door de zoekmachine. 

My suspicion is maybe the quality of content is a little bit better than the really old school tools, but for us it’s still automatically generated content, and that means for us it’s still against the Webmaster Guidelines. So we would consider that to be spam.

trend 04.

de veranderlijke serp

De organische zoekresultaten zoals we ze van oudsher kennen bestaan allang niet meer. Google is een verzameling geworden van verschillende zoekmachines, pusht soms zelf content en is vooral veel verschillende onderdelen binnen het zoekresultaat aan het testen. Een aantal veranderingen waar je als marketeer in 2023 rekening mee kunt houden zijn: 1) de verliezende kracht van de ‘zero’-posities, 2) endless scrolling en 3) de actualiteit. 

ZERO-posities

Een ‘Positie 0’ of ‘Positie Zero’ binnen SEO is de positie van een zoekresultaat in Google waarbij de zoekresultaten door Google prominent boven de gewone zoekresultaten staan. Dit wordt ook wel een featured snippet genoemd. Een featured snippet is een samenvatting van de antwoorden op een zoekopdracht die door Google zelf wordt weergegeven in de zoekresultaten. Veel SEO-marketeers waren/zijn lovend over deze feature: zij beargumenteren namelijk dat door de grootte van de snippet de kans op een klik veel groter is. Anderen beweren daarentegen dat dergelijke zoekresultaten resulteren in ‘zero clicks’ naar een website, omdat deze resultaten direct het antwoord op een vraag bieden. 

seo-trends-positie-0

Nu blijkt echter uit een recente studie van Semrush (2022) dat het aandeel ‘zero clicks’ veel minder hoog is dan wij in eerste instantie dachten: deze snipped features resulteren voor slechts 25,6% voor desktop zoekopdrachten en 17,3% voor mobiele zoekopdrachten in zero clicks. Volgens Semrush zijn gebruikers er niet perse op uit om een klik naar een website te vermijden, maar hebben simpelweg de behoefte om sneller informatie te verkrijgen. Twee functies van Google maken dat tegenwoordig mogelijk: Directe antwoorden en een geoptimaliseerde, semi-oneindige scrolervaring op mobiel. 

Onze eindconclusie? Je hebt twee opties. Of je blijft de zero-positie battle aangaan:  met als doel om de zichtbaarheid van jouw merk te vergroten, niet noodzakelijkerwijs het binnenhalen van organisch verkeer. Optie 2: you choose better battles en gaat op zoek naar de keywords waar het CTR groter is dan bij andere. Door jouw SEO-inspanningen te richten op zoekwoorden die tot klikken kunnen leiden, kun je meer rendement op jouw investering behalen. 

eindeloos scrollen

Nu eindeloos scrollen beschikbaar is op zowel mobiel als desktop, heeft Google het voor gebruikers veel gemakkelijker gemaakt om door meerdere pagina’s met SERP-resultaten te bladeren om de inhoud te vinden die ze zoeken. Door de jaren heen is de relatie tussen de positie en de CTR redelijk consistent gebleven, waarbij de meeste klikken naar de Top 3 resultaten gaan.  Maar in 2023 zullen de klikfrequenties waarschijnlijk veranderen, aangezien gebruikers door de mogelijkheid van eindeloos scrollen gemakkelijker door meerdere pagina’s met zoekresultaten navigeren. Hoewel het natuurlijk nog steeds ideaal is om in de Top3 te ranken, heeft een positie op pagina twee of drie meer voordelen dan ooit dankzij eindeloos scrollen. Zorg er dus voor dat je die paginatitels en metabeschrijvingen optimaliseert en functies zoals schema-opmaak gebruikt om jouw inhoud aantrekkelijker en klikbaarder te maken in de SERP’s.

trend 05.

Google's reviewsysteem

Google is druk in de weer met het updaten van hun review systeem om de lat van recenties hoger te leggen.  In april 2023 hebben ze zelfs een nieuwe documentatie uitgebracht die grotendeels leunt op de E-E-A-T handleiding, de handleiding waarin ‘Ervaring’ als belangrijk onderdeel is toegevoegd om de kwaliteit van een website te beoordelen. Deze documentatie gaat verder dan het beoordelen van productrecenties, Google geeft aan nu recensies van diensten en bedrijven, media en vakantiebestemmingen te beoordelen. Google veranderde de naam “product review system” dan ook in “review system”.

Het beoordelingssysteem is ontworpen om content zoals artikelen, blogposts, pagina's die geschreven zijn om een aanbeveling te doen, een mening te geven of een analyse te geven te evalueren. Het evalueert geen third-party reviews, zoals beoordelingen die door gebruikers zijn geplaatst op een product- of dienstenpagina.[...] Het beoordelingssysteem moet ervoor zorgen dat de consument diepgaande inzichten en onderzoeken kunnen lezen, in plaats van dunne inhoud die simpelweg een heleboel producten, diensten of andere dingen samenvat.

Bestaat jouw product-pagina alleen maar uit afbeeldingen van het product met erg dunne content? Dan is de kans erg groot dat je het aflegt tegen websites met uitgebreide beschrijvingen gebaseerd op onderzoeken door experts. Mocht je aan de slag willen met het optimaliseren van de reviews: dit zijn een aantal praktische tips op een rij:

  • Vraag consumenten om je product (gratis) te testen en te laten weten wat ze ervan vinden, vraag hen om een foto of video en een uitgebreide uitleg waarin ze hun eigen persoonlijke bevindingen delen;
  • Beschrijf hoe een product is geupdated van eerdere modellen of releases om verbeteringen aan te brengen, problemen aan te pakken of anderszins gebruikers te helpen bij het nemen van een aankoopbeslissing.
  •  Geef unieke productbeschrijvingen vanuit een “expert”. Een goed voorbeeld hiervan zijn bijvoorbeeld de beschrijvingen van woonplatform Flinders.nl of de productvideo’s van Coolblue. Een medewerker vertelt zijn eigen ervaringen rondom het product. 
trend 06.

minder crawlbudget

Google heeft onlangs grote klimaatdoelen gesteld, waaronder het werken op koolstofvrije energie in 2023. Om dat doel te bereiken, overweegt Google om de frequentie waarmee webpagina’s worden gecrawld te verminderen. Het verminderen van het crawlbudget helpt computerbronnen te besparen en is een van de gemakkelijkste veranderingen die Google kan aanbrengen in lijn met de duurzaamheidsinitiatieven. De verlaagde crawlsnelheden blijken vooral invloed te hebbe op het opnieuw crawlen van bestaande content dan op crawls die volledig nieuwe inhoud ontdekken. Dat betekent dat het langer kan duren voordat Google kennis neemt van de nieuwe wijzigingen die we aanbrengen op onze websites. Daarom is het optimaliseren van jouw inhoud vanaf het begin, met alle elementen op de pagina die nodig zijn om te ranken, de beste strategische keuze in 2023.
trend 07.

(mobiele) gebruikerservaring

Sinds de page experience update van 2021 heeft Google meer nadruk gelegd op goed presterende, snel ladende websites in hun ranking-algoritme. Hoewel de update van de pagina-ervaring  in maart 2022 voltooid is, zal het de signalen blijven verfijnen die gebruikt worden om te bepalen of een pagina daadwerkelijk goed presteert voor gebruikers. In 2023 zullen Page Speed Insights en Core Web Vitals nog steeds essentiële tools zijn voor het monitoren en evalueren van de snelheid en prestaties van websites. Naast de kwaliteit van de inhoud, zal het prioriteren van verbeteringen aan de paginasnelheid ongetwijfeld zijn vruchten afwerpen voor websites met hogere ramlomgs voor alle webpagina’s van hun domein.
Conclusie

Houd in 2023 rekening met de bovenstaande trends, aangezien ze allemaal rechtstreeks worden gevormd door de algoritme-updates, waarden en doelen van Google. Zorg er ook voor dat je SEO-tools gebruikt om gemakkelijker en effectiever te voldoen aan de steeds hogere normen van Google voor de kwaliteit van websites.