laptop op tafel met dashboard van google analytics universal

© 2024 Marketing met Data

BLOG.

Google analytics 4: alle ins & outs

Blijf up-to-date over de digitale toekomst.

intro
Al overstapt op Google analytics 4?Op 16 maart kondigde Google aan dat de standaard analyse tool van Google, Universal Analytics (UA), vanaf 1 juli 2023 officieel vervangen zal worden door Google Analytics (GA4). Benieuwd waarom? En wat er voor jou verandert?
Milou Derckx
Milou Derckx

Co-founder

01. update van google.

Google analytics 4: de opvolger

Vanaf 1 juli 2023 stopt het bekende analyse-platform Google Analytics Universal (ook wel GA UA of GA3 genoemd). Vanaf deze datum wordt er geen data meer verzameld in de huidige Universal Analytics. Hiermee wordt Google’s bekendste analyse-platform na 10 jaar uitgefaseerd. De focus komt volledig op de opvolger te liggen: Google Analytics 4, die in de markt is gezet als een verbeterde versie van de analytics-tool. Benieuwd waarom UA uitgefaseerd wordt? En wat dit voor jouw bedrijf betekent?

Eerst even terug naar de basis. Want wat is Google Analytics? Google Analytics is een gratis webanalyse tool die je kunt gebruiken om beter te begrijpen hoe gebruikers je website gebruiken en hoe je de prestaties van je website kunt verbeteren. Het is een van de meest populaire webanalyse-tools op het internet en wordt door veel bedrijven gebruikt om hun online marketinginspanningen te optimaliseren. Na de introductie van de Google Analytics (Classic) in 2005  zijn er uiteraard verschillende updates geweest. Maar aan het fundament, het pageview-gebaseerd datamodel van Google Analytics, is er in al die jaren niks veranderd.

02. de geschiedenis

Google's webananalyse-tool

google-analytics-4-geschiedenis (1)

Hoewel het fundament van Google Analytics UA sindsdien nauwelijks meer veranderd is, ziet de huidige online wereld er wel totaal anders uit. De webdesigns zijn veranderd, het aantal soorten apparaten waarmee we online gaan blijft volop in ontwikkeling en de behoefte aan betrouwbare online data wordt steeds groter. De manier waarop UA data verzamelt is dan ook niet meer toereikend voor het groeiend aantal nieuwe webdesigns binnen het steeds verder ontwikkelde privacy landschap. Dat is dan ook de belangrijkste reden voor de introductie van de nieuwe en veelbelovende versie van Google Analytics, Google Analytics 4.

03. introductie ga4

Wat is Google analytics 4?

Google Analytics 4 (GA4) is de nieuwste versie van Google Analytics en zal de huidige versie Universal Analytics volledig vervangen. De introductie van deze nieuwe webanalyse-tool brengt verschillende veranderingen met zich mee. Het belangrijkste verschil is de nieuwe manier van meten op basis van events, in plaats van op basis van sessies. Door deze nieuwe manier van meten is het nodig om zowel je tag management als de manier van analyseren aan te passen. Er wordt vanaf 1 juli 2023 namelijk geen data meer verzameld in jouw huidige (standaard) Universal Analytics account. 
04. veranderingen

de grootste verschillen

Als nieuwe versie van Google analytics (oftewel Google Analytics 4) zijn er uiteraard verschillen met Universal Analytics. De grootste verschillen zijn: 1) de nieuwe manier van meten, 2) nieuwe rapportages en inzichten, 3) nieuwe koppelingen met andere tools en tot slot 4) betere controle op privacy instellingen. Hieronder zullen we op deze vier verschillen nog verder op ingaan.

google-analytics-4-wat-is-nieuw

01. nieuwe manier van meten

De meest belangrijkste verandering van GA4, ten opzichte van de voorganger, is de manier van een website meten. Waar in de huidige Google Analytics Universal de analysemethode gebaseerd is op sessies en pageviews, legt GA4 de focus op gebeurtenissen (“events”). In plaats van te kijken of een bezoeker actief is op een pagina, richt GA4 zich op wat een bezoeker doet op een website en hoe waardevol deze acties zijn. Dit wordt gedaan door gebruik te maken van een “event-driven datamodel”, waarbij een serie van gebeurtenissen wordt gemeten. 

Met GA4 kun je ook extra data meesturen met gebeurtenissen door middel van parameters. Dit kan bijvoorbeeld handig zijn voor e-commerce websites, waarbij je transactie- en productdata kunt meesturen bij een e-commerce gebeurtenis. Voor andere websites, zoals blogs, kun je bijvoorbeeld informatie meesturen over de auteur, plaatsingsdatum, titel en onderwerp van een artikel. De limieten voor het meesturen van data met parameters zijn hoger in GA4 dan in de vorige versie van Google Analytics.

02. nieuwe rapportages

Naast een andere manier van gebruikersgedrag meten, wordt ook een nieuwe manier van geavanceerde data-analyse en rapportages mogelijk in GA4. Google heeft flink de bezem gehaald door het aantal rapporten: van 150 rapporten in de oude versie zijn er in GA4 nog maar 30 over. Volgens Google geven de nieuwe rapportages (die gebruik maken van machine learning) een beter inzicht in de volledige customer journey.

De belangrijkste verschillen qua rapportages zijn:

 

  1. Analyse-hub: De belangrijkste wijziging in de rapportages is de toevoeging van het rapport “analyse” met daarin de “Analyse Hub”. Hier kun je diepgaande analyses uitvoeren. Voorheen was deze analysehub al wel (betaald) beschikbaar, maar enkel voor Google Analytics 360 gebruikers. In GA4 is deze functionaliteit voor iedereen gratis te gebruiken. De geavanceerde analyses maken het mogelijk om op-maat-gemaakte rapportages te maken, zoals het maken van unieke doelgroepen voor Google Ads of het visualiseren van de customer journeys met behulp van funnels. 
  2. Betrokkenheid rapport (engagement): Dit rapport is volledig nieuw. Het engagement- of betrokkenheidsrapport in Google Analytics 4 (GA4) geeft inzicht over de activiteiten van bezoekers op jouw website. Zaken als gebeurtenissen, conversies, betrokkenheidsduur en gebruikersloyaliteit zijn hier te vinden. 
  3. Loyaliteit rapport (retention): Het behoud of het loyaliteit rapport in Google Analytics 4 (GA4) geeft inzicht in hoe vaak gebruikers terugkomen op een app of website en hoe lang ze daar blijven. Dit kan je helpen om te begrijpen hoe gebruikers terugkomen op je website of app en hoe je hun behoud of loyaliteit kunt verhogen.

03. nieuwe koppelingen

Google Analytics 4 (GA4) biedt een aantal nieuwe koppelingen met tools ten opzichte van de vorige versie van het product. Een aantal van de nieuwe koppelingen en integraties die GA4 biedt, zijn:

  • Integratie met Google Ads: GA4 biedt een nauwere integratie met Google Ads, zodat je gemakkelijker kunt zien hoe je campagnes presteren en hoe gebruikers op je website of app reageren op je advertenties.

  • Integratie met Firebase: GA4 is geïntegreerd met Firebase, het mobiele app-ontwikkeltool van Google. Dit maakt het gemakkelijker om gegevens te verzamelen en te analyseren van je mobiele app.

  • Koppeling met andere Google-producten: GA4 is ook geïntegreerd met andere Google-producten, zoals Google BigQuery en Google Data Studio, zodat je gemakkelijker gegevens kunt opslaan en visualiseren.

04. nieuwe data controle

De algemene verordening gegevensbescherming (AVG) is een Europese wet die sinds mei 2018 van kracht is en die de verwerking van persoonsgegevens regelt. De AVG heeft als doel om de privacy van individuen te beschermen en om ervoor te zorgen dat bedrijven verantwoordelijk zijn voor hoe ze omgaan met persoonsgegevens. Om aan de AVG te voldoen, biedt Google een aantal tools en middelen om de data- en privacyrechten van gebruikers te respecteren. Een voorbeeld hiervan is het Privacy Shield-programma van Google, dat ervoor zorgt dat Google aan de AVG voldoet wanneer het persoonsgegevens van EU-burgers verwerkt. Google biedt ook tools zoals My Account en de Activity Controls, waarmee gebruikers hun privacy-instellingen kunnen beheren en controleren wat er met hun gegevens gebeurt. Daarnaast heeft Google ook bepaalde functies en programma’s ontwikkeld om te helpen bij het omgaan met de blokkering van third-party cookies door sommige browsers.
Conclusie

Google Analytics 4 is een volledig nieuwe manier van meten. Zowel de manier van dataverzameling als de manier van analyseren moet worden aangepast wanneer je overstapt. Je kunt data uit Universal Analytics en data uit Google Analytics 4 dus niet zomaar met elkaar vergelijken. Het is daarom belangrijk dat je er rekening mee houdt dat sommige metrics of dimensies uit GA UA niet in GA4 terugkomen.