© 2024 Marketing met Data
SEA en SEO combineren voor optimaal resultaat
Blijf up-to-date over de digitale toekomst.
Co-founder
SEO en SEA: wat is het verschil?
Zowel SEO en SEA zijn vormen zoekmachine-optimalisatie waarmee je de online vindbaarheid van je website in de zoekresultatenpagina’s (SERP) van zoekmachines probeert te verbeteren. Simpel gezegd is het verschil tussen SEO en SEA dat SEO zich focust op het “gratis” werven van bezoekers via de organische zoekresultaten van zoekmachines, terwijl je binnen SEA vergoeding moet betalen om zichtbaar te zijn in de zoekresultaten van zoekmachines. De SEA advertenties worden boven de SEO resultaten weergegeven.
Laten we de zoekvraag “posters” als voorbeeld nemen. Het groen gemarkeerde gedeelte bevat de betaalde vermeldingen als resultaat van de zoekvraag, de SEA advertenties. Het blauw gemarkeerde gedeelte bevat de onbepaalde zoekresultaten. Het doel van beide vormen van zoekmachinemarketing (SEA en SEO) is om de zichtbaarheid van een website op de resultatenpagina’s van zoekmachines (SERP’s) te vergroten om verkeer en conversies te genereren.
SEO is de afkorting van Search Engine Optimization en verwijst naar de online marketing activiteiten die ingezet worden om jouw producten en diensten organisch beter vindbaar te maken in de zoekresultaten. De mate waarin jouw website zoekmachine- en gebruikersvriendelijk is speelt hierbij een rol, evenals of de content goed aansluit op de zoekvraag en customer journey van jouw doelgroep en of jouw website autoiriteit draagt. De organische zoekresultaten worden onder de betaalde advertenties weergegeven.
Â
- Organic traffic is relatief stabiel
- SEO kan op de lange termijn goedkoper zijn
- SEO heeft tijd nog
- SEO vereist unieke en autoritaire content
SEA is de afkorting van Search Engine Advertising en staat voor het inkopen van advertentieruimte bij zoekmachines zoals Google en Bing om daar jouw advertenties plaatsen. Deze betaalde advertenties zijn bovenaan zichtbaar op de zoekresultatenpagina van de zoekmachine, boven de organische zoekresultaten die de zoekmachine weergeeft. Door middel van het slim bieden in een veilingsysteem en het targeten van de juiste zoektermen (keywords) kun je als adverteerder de vrije advertentieruimte inkopen.
- SEA biedt snel resultaat
- SEA maakt gedetailleerde targeting mogelijk
- SEA maakt snel experimenteren mogelijk
- SEA kan in de kosten zeer hoog oplopen
- SEA kan zijn effectiviteit verliezen
Vaak worden SEO en SEA als losse marketingkanalen benaderd. Maar waarom het organische search (SEO) en betaalde search (SEA) niet met elkaar combineren? Dat brengt ons bij een SEM strategie: oftewel een zoekmachine strategie met de juiste balans tussen paid en organic om maximaal rendement uit het marketingbudget te behalen.Â
SEM: SEO en SEA combineren
Het maximale rendement uit het marketingbudget halen
de ideale synergie tussen seo & SEA
01. De huidige SEARCH situatie in kaart brengen
Zoekgedrag metrics:
- Welke keywords zijn voor jouw bedrijfs het meest relevant? Segmenteer op: branded vs. non branded, type zoekintentie, zoekvolumes en apparaattypes.
- SEO performances (clicks, impressies, gemiddelde positie CTR, type apparaat) per keyword
- SEA performances (clicks, impressies, CTR en CPC, type apparaat) per keyword
- Gezamenlijk marktaandeel
02. jouw doelstellingen bepalen
Richt jouw website zich op informatieve keywords? Over het algemeen willen mensen van dit type zoekopdrachten iets leren en niet kopen. Met informatieve keywords worden over het algemeen maar weinig mensen onmiddellijk klant, waardoor de investering moeilijk terug te verdienen is. In deze situatie zal het investeren in content-creatie binnen SEO een logische keuze zijn.Â
03. een data-gedreven strategie formuleren
In lijn met jouw doelstellingen zal het Search dashboard (uit fase 1) de routekaart vormen van de zoekmachine strategie waar inzichten met elkaar uitgewisseld worden en waar het budget optimaal besteed wordt.Â
3.1 Het organische kanaal op basis van SEA data optimaliseren.
- Op basis van de conversieratio’s van Google Ads target keywords bepalen
- Op basis van goede kwaliteitscores huidige landingpagina’s optimaliseren
- Met Dynamisch Search Ads (DSA) campagnes keyword gaps op een pagina ontdekken
- Nieuwe target landingpagina’s testen met een Google Ads campagne
- De organische doorklikratio verbeteren met Responsive text ads (RSA’s) en dynamic search ads (DSA’s)
3.2 SEA inzetten tijdens de SEO runway
3.3 A/B testen om het SEA budget af te schroeven
- Hoeveel van de mensen die op de betaalde advertentie klikken zouden ook op de organische link klikken als de betaalde advertentie niet werd weergegeven? (Oftewel: hoeveel klikken worden er gekannibaliseerd?)
- Hoeveel van de mensen zouden helemaal niet klikken als de betaalde advertentie niet zouden zien? (Oftewel: hoeveel SEA clicks zouden er verloren gaan?)
Omdat we deze vragen natuurlijk niet op onderbuikgevoel willen beantwoorden, moeten we op basis van A/B testing de kannibalisatie kwantificeren.Â
Welke testen zet je tegen elkaar af?
- Test A: De testperiode waarin je met de steekproef keywords zowel aanwezig bent in SEO als SEA
- Test B: Het scenario waarin je enkel in SEO aanwezig bent
Welke keywords kies je voor de steekproef?
- SEA spend: Segmenteer de keywords met de hoogste SEA-uitgaven in het verleden, aangezien dat de zoekwoorden zijn met de grootste potentiële besparingen.
- Type keyword: Segmenteer op basis van jouw doelstellingen de juiste type zoekwoorden (welke fase in de verkoopfunnel zijn relevant om via SEO op te vangen?)
- De huidige SEO positie: Segmenteer op keywords die minstens in de Top 3 scoren
- Concurrentievermogen: Segmenteer op keywords
- Type apparaat:
- Zoekvolume: Segmenteer op keywords met relatief een hoog zoekvolume om impact te kunnen maken.
Wat zijn de succesmetrics? Hoe moeten we de resultaten evalueren?
- Clicks (hoeveel clicks ontvangt SEO op keyword X in test A en test B?)
- Impressions
- CTR
- CPC
In dit voorbeeld blijkt dat 100 van de 175 SEA-klikken opgevangen worden door de organische zoekresultaten. Daarentegen gaan 75 SEA-clicks verloren. Nu je het kannibalisatie-effect in zowel absolute als relatieve termen hebt berekend, blijft de vraag over hoe SEA kan worden geoptimaliseerd op basis van deze resultaten. Kun je vanuit SEA stoppen met bieden op zoekwoorden waar een groot aantal organische klikken worden gekannibaliseerd door de betaalde links of is het winstgevend om op dergelijke zoekwoorden te blijven bieden? Om deze beslissing te nemen, moet je nog kwantificeren hoeveel geld je zou moeten betalen om de 75 verloren klikken terug te halen. Als we opnieuw op het zoekwoord zouden gaan bieden, zouden we opnieuw € 0,50 per klik moeten betalen. Dit zou resulteren in 175 SEA clicks * 0,50 CPC = 87,50 in totaal. Door het kannibalisatie-effect zijn we er achter achter gekomen dat we enkel zouden moeten betalen voor de 75 verloren clicks die niet mogelijk zijn om door SEO op te vangen. Dat betekent dat we in werkelijkheid 87,50 / 75 = 1,17 moeten betalen voor elke herstelde klik.Kannibalisatie = Totaal aan SEO clicks in test B * (SEO impressies Test A / SEO impressies Test B) – SEO clicks Test A.
Deze KPI (de daadwerkelijke CPC) is erg handig omdat je strategische beslissingen kunt nemen. Is het nog winstgevend om op dergelijke keywords tegen een relatief hoge CPC te blijven bieden om enkel de verloren clicks terug te halen?
3.4 verschuiving van sea-budget
04. structureel testen
Conclucie
Kortom: er is geen enkele reden meer om SEO en SEA als aparte kanalen te behandelen. Door de kracht van beide kanalen te bundelen en ze te combineren in een data-gedreven aanpak zorgt je voor maximaal synergie en rendement uit het algehele search kanaal.
Blijf up-to-date.