google-ads-stopt-met-vergelijkbare-doelgroepen

© 2024 Marketing met Data

BLOG.

Google Ads stopt met vergelijkbare doelgroepen

Blijf up-to-date over de digitale toekomst.

intro
Google stopt met het aanbieden van vergelijkbare doelgroepen in Google Ads. Dit nieuws kwam als een verrassing voor veel marketeers, omdat vergelijkbare doelgroepen een belangrijk hulpmiddel is geweest voor het verbeteren van de SEA-campagnes. Benieuwd hoe jij je kunt aanpassen?
Milou Derckx
Milou Derckx

Co-founder

Inhoud pagina
keep updated.

vergelijkbare doelgroepen verdwijnen

Vanaf 1 mei 2023 zullen sea-adverteerders niet langer gebruik kunnen maken van vergelijkbare doelgroepen (‘vergelijkbare segmenten’) in Google Ads en DV360. Deze doelgroepen worden momenteel automatisch gegenereerd door Google op basis van profielen die lijken op de geïmporteerde doelgroepen, zoals klantenlijsten of websitebezoekers. De beslissing om te stoppen met het aanbieden van vergelijkbare doelgroepen is een gevolg van veranderingen in de privacywetgeving en de verminderde beschikbaarheid van third-party cookies. De uitfasering zal geleidelijk gedurende het jaar plaatsvinden. In deze blog bespreken we wat er gaat veranderen, wat de tijdlijn van de uitfasering is en enkele alternatieven om de impact van deze verandering op te vangen.

 
defintitie.

wat zijn vergelijkbare doelgroepen?

In Google Ads kun je specifieke groepen mensen targeten. De ‘vergelijkbare doelgroepen’-optie helpt nieuwe potentiële klanten te bereiken die lijken op hun eigen huidige klanten. Met behulp van data, zoals demografische gegevens, interesses en online gedrag, zoekt Google automatisch naar een nieuwe groep gebruikers die vergelijkbaar zijn met je bestaande klanten die op jouw remarketinglijst staan. Kortom, de advertenties worden dus getoond aan mensen die vergelijkbaar zijn met klanten in je remarketinglijst.
De tijdlijn.

wat gaat er veranderen?

Google zal de uitfasering van vergelijkbare doelgroepen in twee fasen geleidelijk doorvoeren, te beginnen in het tweede kwartaal van dit jaar. Dit geeft adverteerders de tijd om zich voor te bereiden op deze veranderingen.


  • Fase 1: Vanaf mei 2023 zullen vergelijkbare doelgroepsegmenten niet meer worden aangemaakt en is het niet langer mogelijk om bestaande doelgroepen toe te voegen aan campagnes of advertentiegroepen. Wel kun je nog steeds bestaande vergelijkbare doelgroepen die al gekoppeld zijn aan bepaalde campagnes en advertentiegroepen targeten. Hoewel het niet langer mogelijk is om nieuwe conversiewaarderegels te maken op basis van vergelijkbare doelgroepen, blijven bestaande conversiewaarderegels nog steeds van kracht. Maar let op:  vergelijkbare doelgroepen worden niet langer meer automatisch door Google gegenereerd.
     
     
  • Fase 2: Vanaf 1 augustus 2023 wordt de tweede fase van de wijzigingen doorgevoerd. Na deze datum is het niet langer mogelijk om vergelijkbare doelgroepen te gebruiken voor targeting en rapportage. Bovendien zullen alle bestaande vergelijkbare doelgroepen worden verwijderd en niet langer worden weergegeven in Google Ads. Conversiewaarderegels die afhankelijk zijn van vergelijkbare doelgroepen zullen niet meer werken en de conversiewaarde zal niet meer worden aangepast op basis van vergelijkbare doelgroepen.
     
De impact.

Welke consequenties heeft de uitfasering?

Op de schaal van brede tot zeer specifieke doelgroepen bevinden vergelijkbare doelgroepen zich precies in het midden. Ze zijn specifieker dan doelgroepen op basis van interesses, maar minder specifiek dan first-party doelgroepen. Door een tussenstap weg te halen, zal het in de toekomst moeilijker kunnen worden om te bepalen welke gerelateerde doelgroep het beste resultaat oplevert en hoe je verder kunt verbreden. Dat heeft de volgende consequenties: 

  1. Verminderde targetingmogelijkheden: Je hebt  minder mogelijkheden hebben om de doelgroep te bereiken, waardoor je mogelijk minder effectieve advertenties kunnen plaatsen.

  2. Toename van kosten: Doordat je minder targetingopties hebt, kan het moeilijker worden om de gewenste doelgroep te bereiken, wat kan leiden tot hogere kosten voor het plaatsen van advertenties.

  3. Verminderde effectiviteit van advertenties: Als adverteerders geen toegang meer hebben tot vergelijkbare doelgroepen, kunnen ze minder gerichte advertenties plaatsen, waardoor de effectiviteit van hun campagnes kan afnemen.

De context.

Eerst Google Analytics UA, Nu vergelijkbare doelgroepen. Wat is er aan de hand?

Hoewel de afschaffing van third-party cookies nog vers in het geheugen ligt en Google inmiddels druk bezig is met de overstap naar Google Analytics 4, is Google dus ook al weer bezig met het stopzetten van de similar audiences. Dit heeft sommige adverteerders verbaasd, aangezien similar audiences juist het adverteren vergemakkelijken. Google verdedigt deze beslissing met twee argumenten:
  1. De verandering weerspiegelt de evolutie van geautomatiseerde en duurzame  marketingstrategieën
  2. Er worden meer privacy-vriendelijke alternatieven ontwikkeld, waarbij privacyoverwegingen mogelijk de belangrijkste factor zijn.


Oftewel: het stopzetten van vergelijkbare doelgroepen uit Google Ads maakt deel uit van een proces van privacybescherming, automatisering en vervanging van cookies van derden.
De next steps.

hoe kun jij je voorbereiden?

Hoewel de functie vergelijkbare doelgroepen pas in augustus 2023  volledig wordt uitgefaseerd, is het belangrijk om je nu al voor te bereiden. Google heeft aangegeven dat ze zich meer willen richten op privacy en dit willen doen door geautomatiseerde tools toe te passen in Google Ads, namelijk: Slim Bieden, Geoptimaliseerde Targeting en doelgroepuitbreiding. Google heeft dan ook een activiteitenlijst  gedeeld met de verschillende stappen die je kunt zetten per campagnetype. Hieronder een kort overzicht:

 
 
01. Slim bieden

Search- en shoppingcampagnes

Als je momenteel vergelijkbare doelgroepen gebruikt in zoek- en shopping campagnes en geen gebruik maakt van de Slim Bieden functie, raden we je aan om deze strategie zo snel mogelijk toe te passen om de huidige resultaten en data te behouden. Slim bieden zijn automatische biedstrategieën die gebruik maken van de machine learning van Google om het aantal conversies of de conversiewaarde te optimaliseren. Er zijn verschillende slimme biedstrategieën beschikbaar binnen Google Ads, afhankelijk van het doel van jouw campagnes. We adviseren om eerst te beginnen met de functie first-party audience insights op de Insights-pagina. Deze inzichten zullen je helpen te begrijpen hoe de geautomatiseerde oplossingen zullen werken. Deze functie is beschikbaar vanaf eind maart 2023. 

 
02. Geoptimaliseerde targeting

display, discovery & videos voor conversie

Wanneer je voor  de campagnetypes Display, Discovery of Videos nu vergelijkbare doelgroepen gebruikt, is het advies om  in plaats daarvan gebruik te maken van “optimised targeting” Geoptimaliseerde targeting gaat verder dan alleen handmatige doelgroepsegmenten en biedt adverteerders een extra mogelijkheid om het bereik van hun advertenties te vergroten en conversies te behalen buiten hun ingestelde doelgroepsegmenten. Deze functie kijkt naar het zoekgedrag op basis van zoekwoorden op specifieke landingspagina’s en gebruikt deze informatie om doelgroepen te vinden die voldoen aan de doelen van de campagnes. Met geoptimaliseerde targeting kun je mensen bereiken die niet worden bereikt met andere handmatige doelgroepsegmenten. Het is een effectieve targetingoptie om nieuwe klanten te werven buiten de bestaande doelgroepsegmenten en om het aantal conversies te verhogen zonder de kosten per klant of het budget te verhogen.

 
03. Doelgroepuitbreiding

Videocampagnes voor awareness

Naast geoptimaliseerde targeting is doelgroepuitbreiding een andere targeting optie die gebruikt kan worden in campagnes. Deze targeting optie is alleen mogelijk bij video-campagnes met het doel Product- en merkoverweging of Merkbekendheid en bereik. Doelgroepuitbreiding lijkt op geoptimaliseerde targeting, maar werkt net iets anders. Doelgroepuitbreiding zoekt doelgroepsegmenten die zich op dezelfde manier gedragen als de segmenten uit je huidige doelgroep, terwijl geoptimaliseerde targeting consumenten zoekt buiten jouw doelgroep.

Conclusie

De veranderingen in Google Ads, waarbij vergelijkbare doelgroepen worden verwijderd, zijn onderdeel van een bredere inspanning om privacy te waarborgen, automatisering te bevorderen en het gebruik van cookies van derden te verminderen. Deze overgang zal geleidelijk plaatsvinden over meerdere maanden. Gebruik je momenteel nog vergelijkbare doelgroepen of segmenten in je huidige Google Ads-campagnes? Zorg ervoor dat je geen data misloopt en achterblijft in resultaten. Bereid je voor op de aanstaande wijzigingen van Google door gebruik te maken van geoptimaliseerde targeting, doelgroepuitbreiding of de Slim bieden strategie.

Heb je hulp nodig met deze veranderingen? Als Google Ads-experts staan wij voor je klaar en kunnen wij je adviseren over wat het beste werkt voor jouw bedrijf. Neem contact met ons op en ontdek het zelf.
Getagged