blog-productpagina's-seo-proof

© 2024 Marketing met Data

BLOG.

Productpagina's SEO-proof optimaliseren

Blijf up-to-date over de digitale toekomst.

intro
Productpagina's worden vaak als onderdeel van SEO-strategie vergeten. Een gemiste kans! In deze blog leer je hoe je jouw productpagina's juist kunt gebruiken om de SEO-prestaties en jouw conversies te verbeteren.
Milou Derckx
Milou Derckx

Co-founder

Productpagina's binnen SEO.

De gemiste kans van product-pagina's

Er is een grote misvatting binnen e-commerce: veel mensen denken dat bezoekers binnenkomen via de homepage of een categoriepagina en vervolgens naar een productpagina navigeren. Deze veronderstelling is onjuist en het is een gemiste kans voor SEO.  Productpagina’s krijgen namelijk vaak veel organisch verkeer van bezoekers die hun betaalgegevens al bij de hand hebben. Bezoekers zijn namelijk al aan het einde van de customer journey: ze weten al precies welk product zij willen kopen. Als jouw productpagina’s geen centrale rol spelen in jouw SEO-strategie, kun je belangrijke inkomsten mislopen. 

productpagina-seo
Tip 01.

De juiste productnamen

Door de productnamen af te stemmen op de zoekopdrachten waarop je je richt, kom je al een heel eind. Maar let op: je wilt namelijk niet dat de productpagina’s concurreren met jouw categoriepagina’s, dus elke productpagina moet alleen worden geoptimaliseerd voor productspecifieke zoekopdrachten, niet voor productcategorie-zoekopdrachten.

Een goede URL-structuur helpt zowel bezoekers als zoekmachines om de structuur van jouw webshop beter te begrijpen. Bovendien ontvang je waarschijnlijk meer klikken op het fragment in Google SERP wanneer de bezoeker een URL zien die overeenkomt met de zoekopdracht. Een goede URL-structuur is beschrijvend, gemakkelijk leesbaar, consistent, kort en bevat enkel kleine letters.

 

Tip 02.

beschrijvende & consistente product URLs

Tip 03.

Voeg de juiste meta content toe

Met Meta Content wordt zowel de Meta Title als de Meta Description bedoeld. Beide spelen een essentiële rol in hoe goed jouw productpagina scoort en hoe deze wordt gepresenteerd aan zoekers. Het geeft Google namelijk signalen over de inhoud van jouw pagina. De onderstaande afbeelding benadrukt de rol van de Meta Title en Meta Description in hoe jouw fragment eruit zal zien.

productpagina-seo-serp-resultaat

Heb je trouwens het idee dat jouw Meta Titles door Google zelf aangepast worden? Dat klopt. Google heeft in augustus 2021 een update uitgerold die is gemaakt om sommige paginatitels in SERP’s te vervangen door tekst die volgens de zoekmachine ‘leesbaarder en toegankelijker’ is. Deze update zou minder dan 20% invloed hebben op alle gebruikte Meta Titles. 

Een recent onderzoek door Zyppy toonde aan dat Google inmiddels bijna 61% van de paginatitels herschrijft. Veel hiervan zijn kleine herschrijvingen, zoals het toevoegen van een merknaam. Wil je er toch voor zorgen dat dit niet gebeurd? Gebruik van de Guidelines van Google om perfecte Meta Titles te schrijven en blijf de Meta Titles monitoren.

Headers helpen bezoekers en zoekmachines snel een pagina te scannen om te zien waar een pagina over gaat en hoe deze is gestructureerd. Meestal gebruiken wij de H1-header voor het weergeven de productnaam. Vervolgens kun je de H2-header en eventueel de andere headers gebruiken  voor de belangrijkste secties, zoals de kenmerken van het product, technische specificaties, beoordelingen en FAQ content. Je kunt proberen de productnaam in een van de H2’s te verwerken, maar als je merkt dat dit de gebruikerservaring schaadt, doe het dan niet.

Tip 04.

Gebruik beschrijvende headings

Tip 05.

Voeg product beschrijvingen toe

Productbeschrijvingen overtuigen bezoekers om bij jou te kopen. Maak ze persoonlijk en boeiend, leg de voordelen en functies van het product uit, maar schrijf geen essay – daar is niemand in geïnteresseerd. Geef bondig informatie over voor wie het product bijvoorbeeld geschikt is en hoe je het product het beste kunt gebruiken.

 

productpagina-productomschrijving2

Naast het beschrijven van het product, raden we ook  aan om producspecificaties te vermelden, zoals merk, maat, kleur en gewicht – alles waar een bezoeker naar op Google zoekt en nodig heeft om een aankoop te doen. Door productkenmerken toe te voegen kun je namelijk hoger ranken voor zoekopdrachten rond het product.  Een ander voordeel van deze productkenmerken is dat het een optie biedt om jouw interne linkstructuur te versterken. Zo kun je bijvoorbeeld interne links plaatsen naar een merkenoverzichtspagina.

Tip 06.

Voeg product attributes toe

productpagina-productattributen3
Tip 07.

Kwalitatieve product-afbeeldingen

Het weergeven van productafbeeldingen van hoge kwaliteit die de producten in detail en in context laten zien, verbeteren over het algemeen de conversieratio. Naast het verbeteren van de conversiepercentages verbeteren geoptimaliseerde afbeeldingen ook de SEO-prestaties van een productpagina. En vergis je hierin niet: afbeeldingen hebben een enorme impact op de rankings omdat ze nauw verbonden zijn met de zoekintentie van jouw doelgroep. Volgens het onderzoek van First Site Guide vormen afbeeldingen inmiddels 62,6% van alle Google-zoekopdrachten.

Kortom: Images kunnen écht een game-changer zijn voor jouw website. Net als bij pagina’s proberen zoekmachines afbeeldingen te begrijpen. Om ervoor te zorgen dat jouw afbeeldingen hoog ranken, moet je ook bij Images zoekmachines signalen geven om hen te helpen de Images te “begrijpen”. 

De best practices voor productafbeeldingen:

  • Voeg productnamen toe in title-attributen en alt-attributen.
  • Geef de afbeeldingen in het juiste formaat weer. Het is het beste om productafbeeldingen weer te geven als JPG’s of het populaire nieuwe WebP-formaat.
  • Presenteer de afbeeldingen in de juiste afmetingen – afgestemd op het type device
  • Comprimeer de afbeeldingen om hun bestandsgrootte te verkleinen.
  • Neem de afbeeldingen op in een afbeelding XML-sitemap.

Een heldere breadcrumb-navigatie werkt goed voor zowel bezoekers als zoekmachines. Gebruikers kunnen namelijk snel de hiërarchie van de webshop begrijpen en van een productpagina eventueel weer naar een categoriepagina springen met behulp van de breadcrumbs. Bovendien bieden breadcrumbs extra relevante interne links, wat weer slim is voor zoekmachines om de website hierarchie te begrijpen. Maar er zijn verschillende opvattingen over hoe ze te structureren. Vanuit onze ervaring is het advies om voor de “langste” route te gaan. Hieronder een voorbeeld van een goed en slecht gestructureerde breadcrumbs menu.

Tip 08.

Implementeer breadcrumbs navigatie

productpagina-breadcrumbs

Belangrijk: gebruik Schema.org om nog duidelijker te maken wat de bread crumbs zijn en hoe ze door zoekmachines geïnterpreteerd moeten worden.

Tip 09.

Highlight alternatieve producten

Het bieden van gerelateerde producten is een slimme manier om bezoekers die nog niet zeker zijn van hun aankoop vast te houden door hen alternatieven te bieden en/of om hen aan te moedigen aanvullende producten te kopen. Vanuit SEO-oogpunt hebben gerelateerde producten ook een toegevoegde waarde: deze links versterken namelijk opnieuw jouw interne linkstructuur en verbeteren de SEO-prestaties van de andere producten. Wanneer deze producten op hun beurt terug linken, geven ze “de SEO-gunst terug”.

Zoals we in de inleiding al aangaven: de concurrentie om de klik in de organische zoekresultaten wordt steeds groter. Met Product structured data kun je zoekmachines extra context geven over het product, waardoor jouw kans groter wordt dat je als “enchanhed snippet” wordt weergegeven in de SERP. Naast de prijs, beschikbaarheid en verzendinformatie kun je ook reviews weergeven. Veel reviewplatformen en widgets, zoals TrustBox en Site Reviews, bieden simpele functionaliteiten die gemakkelijk te implementeren zijn op je website, en die direct voorzien zijn van alle schema markup die voor Google te lezen, begrijpen en weer te geven is.

Tip 10.

Beoordelingen markeren met productschema

Tip 11.

Overweeg een FAQ of Q&A sectie

Steeds meer e-commerce partijen zien we zelfs FAQ-selecties toevoegen aan de product-pagina’s. Dit biedt niet alleen nuttige informatie, maar kan er ook voor zorgen dat support vragen via de mail of telefoon omlaag gaan. Oftewel tijdswinst! Ook hier geldt weer: zorg ervoor dat je alles markeert met Schema.org. 

productpagina-seo-veelgestelde-vragen

Snelladende webshops verdienen meer geld. Sterker nog: hoewel paginasnelheid al lang een rankingfactor is voor Google, is de laadtijd van pagina’s nu nog belangrijker geworden met de uitrol van de Page Experience-update en de introductie van Core Web Vitals. Het optimaliseren van pagina snelheid valt onder technische SEO en er zijn tientallen kleine optimalisaties die je kunt toepassen om elke milliseconde van de laadtijd van pagina’s te vernellen. Maar in de praktijk zien we dat deze drie best practices je meestal 90% van het eindresultaat opleveren: 1) het gebruik van een CDN, 2) de sources optimaliseren en 3) gebruikmaken van browser caching. 

Tip 12.

Optimaliseer de pagina snelheid

Tip 13.

Zorg ervoor dat paginavarianten niet met elkaar concurreren

Dit is een probleem wat we nog ontzettend vaak in de praktijk voorkomen. Stel je hebt een webshop in sneakers. En stel we nemen het voorbeeld van het product ‘New Balance 530’. Stel deze sneaker bied jij aan in 21 verschillende maten en 4 verschillende kleuren. Een eenvoudige rekensom van 21*4 = 84 productvarianten van de New Balance 530. Afgezien van de kleur en de maat is ieder product hetzelfde. De hamvraag binnen SEO is: moet je voor iedere productvariant een unieke en indexeerbare landingspagina creëeren?

De vraag is eenvoudig, maar het antwoord ligt iets genuanceerder. Er zijn namelijk twee factoren die jouw beslissing zullen beïnvloeden:

  • Of er zoekvraag is (oftewel: zit er op groene New Balance 530 maat 38 zoekvolume?);
  • Of je over de middelen beschikt om voor iedere productvariant unieke productbeschrijvingen te schrijven.

Zelfs als het antwoord op beide vragen “ja” is, moet je nog steeds de kosten tegen de baten afwegen. Indien de zoekvraag (het zoekvolume) zodanig laag is dat je geen positieve ROI haalt uit het schrijven van unieke pagina’s met unieke beschrijvingen voor elke kleur en elke maat, dan is de conclusie toch vooralsnog “nee”. Je moet dan met technische SEO zien te voorkomen dat de verschillende productvarianten met elkaar in de index gaan concurreren.

Optie 1: Productvarianten worden weergegeven met een parameter URL

Om slechts een productpagina te indexeren, moet je een primaire variant kiezen. Dit kan bijvoorbeeld het eerste gelanceerde product zijn of het product met het meeste zoekvolume.  Zorg er vervolgens voor dat deze productpagina een naar zichzelf verwijzende canonieke URL bevat (een self-canonical tag)  om zoekmachines te vertellen dat het de canonieke versie is en moet worden geïndexeerd. De overige varianten hebben dan een canonieke URL die verwijst naar de primaire variant. 

Steeds meer e-commerce CMS systemen, zoals Shopify, hebben dit automatisch al geimplementeerd. Als je productvarianten definieert in Shopify, voegt het platform automatisch een ?variant=$id toe aan het einde van de URL, zodat er geen nieuwe indexeerbare URL ontstaat.  Ter illusatie: de “Balancing Dagcreme spf ” is verkrijgbaar in 30 ml  en 50 ml. De 50 ml versie is gedefinieerd als een variant en is verkrijgbaar via https://verlichting.nl/products/balancing-dagcreme-spf?variant=123456789.

Optie 2: Productvarianten worden weergegeven met een productselector

Echter, bovenstaande optie voorkomt dan misschien duplicate content maar verspilt wel het crawlbudget. Een andere optie is daarom om gebruik te maken van een hover of click event, waarbij de URL ongewijzigd blijft. De productselector zorgt ervoor dat je verschillende varianten (kleuren, maten, etc.) van het product kunt bekijken, zonder dat de pagina opnieuw geladen wordt. 

De kans is groot dat jij producten in meerdere categorieën aanbiedt. Misschien bevindt jouw Balancing dagcreme SPF wel in de categorie dagcremes, maar ook in de categorie “zonnebrandcrèmes”. En als klap op de vuurpijl is het product ook nog in de SALES. En in sommige gevallen zien we ook nog dat het product beschikbaar is zonder een categorie.

Tip 14.

Voorkom verschillende product-URLs van hetzelfde product

Dat zou betekenen dat het product in drie categorieën wordt weergegeven en dat elke productpagina een eigen unieke URL heeft:

  1. https://skinn.nl/gezichtsverzorging/dagcremes/balancing-dagcreme-sfp-50ml/
  2. https://skinn.nl/gezichtsverzorging/zonnebrandcremes/balancing-dagcreme-sfp-50ml/
  3. https://skinn.nl/sale/balancing-dagcreme-spf-50ml/
  4. https://skinn.nl/balancing-dagcreme-spf-50ml/

 

Dit is een vorm van duplicate content. De productpagina’s zijn identiek, maar zijn via 4 verschillende URL’s beschikbaar. Naast het probleem van duplictate content en verspilling van het crawlbudget loop je ook nog het risico dat deze pagina’s onderling met elkaar gaan concurreren in de index van Google. Kortom: hoe los je dit op? We zien vaak dat marketeers aanraden om ook in dit geval met canonical tags te werken. Net als bij de productvarianten selecteer je een primaire URL en de overige URL’s  canonicaliseer je naar deze URL. Wij adviseren echter (opnieuw vanwege het crawlbudget) om samen met de developer te kijken om een regel in te stellen dat alle vergelijkbare URL’s na één voorkeurs-URL geredirect wordt (advies: de URL met de langste route). Op die manier bespaar je het crawlbudget en behoud je een logische navigatie-structuur. 

Tip 15.

Maak slim gebruik van niet-beschikbare producten

Een belangrijke vraag binnen SEO rondom e-commerce websites is: hoe om te gaan met producten die tijdelijk of permanent niet beschikbaar zijn? Hoewel het natuurlijk per type branche verschilt heeft iedere webshop er mee te maken: producten zijn tijdelijk niet op voorraad of de productlijn is bijvoorbeeld stopgezet. Wat de reden ook is, ga voorzichtig met dit type pagina’s om, want deze niet-beschikbare productpagina’s hebben vaak nog veel waarde! Met “waarde” bedoelen we: 


  • Als een pagina nog (organisch) verkeer ontvangt;
  • Als een pagina een (hoge) positie in de zoekresultaten heeft;
  • Als de pagina links ontvangt van andere websites;
  • Als de pagina interne links ontvangt.

Best practices voor tijdelijk niet-beschikbare producten

Als je verwacht dat het product binnenkort weer beschikbaar zal zijn, moet je ervoor zorgen dat de SEO waarde van de URL behouden blijft en jouw bezoekers voorbereiden op de terugkeer van het product. Implementeer gedurende een periode van vier tot acht weken deze snelle maatregelen:

  • Behoud het product in “leven” met een HTTP 200 OK-statuscode;
  • Behoud het product in de XML-sitemap en behoud het in on-site zoeken;
  • Plaats een “niet op voorraad” of een soortgelijk label op de productfoto;
  • Verberg de prijs van het product en voorkom dat bezoekers het artikel aan de winkelwagen toevoegen;
  • Verwijder (indien geimplementeerd) de eigenschap “offer” uit de productschema-opmaak om Schema-sancties te voorkomen;
  • Informeer bezoekers wanneer het product weer beschikbaar zal zijn, of bied ze een manier aan om een melding te ontvangen zodra het weer op voorraad is;
  • Pauzeer alle actieve paid-campagnes die klanten naar de productpagina leiden.

Extra tip: Gebruik geen uitdrukkingen zoals “niet op voorraad” en “artikel verwijderd” op de detailpagina van het product. Door dit soort teksten kan Google deze pagina’s beschouwen als soft-404-pagina’s, wat de positie van een pagina kan verpesten. Plaats dit type tekst daarom specifiek als een label in afbeeldingen.

productpagina-seo-houd-mij-op-de-hoogte

Best practices voor permanent niet-beschikbare producten

Ben je er zeker van dat een product voorgoed uit het assortiment gehaald wordt? Evalueer dan de waarde van de pagina door jezelf onderstaande vragen te stellen:
  • Ontvangt deze productpagina verkeer (organisch, verwijzing, sociaal etc.)?
  • Ontvangt deze productpagina links (intern of extern)?
De productpagina heeft GEEN waarde?
Als de productpagina geen waarde meer heeft, kun je een HTTP-statuscode 410 retourneren, die aan zoekmachines signaleert dat deze niet meer bestaat en alternatieve producten aan bezoekers laat zien. Door de productpagina op deze manier te “verwijderen”, bespaar je uiteindelijk kostbaar crawlbudget, waardoor er ruimte overblijft voor zoekmachines om meer betekenisvolle delen van jouw website te crawlen. Door een 410 te gebruiken in plaats van een 404 versnel je het proces van het de-indexeren van de productpagina. Het verschil tussen een 404- en een 410-statuscode is dat 404 “Not Found” betekent, terwijl 410 staat voor “Gone”. Het signaal “Gone” dat 410 afgeeft is veel sterker voor zoekmachines en maakt duidelijk dat je de URL met opzet hebt verwijderd. Daarom wordt het door Google sneller gedeindexeerd. 
De productpagina heeft WEL waarde?

Heeft de productpagina nog wel (SEO-)waarde en is de zoekvraag naar het specifieke product nog hoog? En maakt de pagina het mogelijk om alternatieve producten aan te bieden? Dan kun je ervoor kiezen om de productpagina hetzelfde te behandelen als bij een tijdelijk uitverkocht product: het enige verschil is dat je nu duidelijk aangeeft dat het product ook. in de toekomst niet meer beschikbaar zal zijn. Op die manier komen bezoekers alsnog terecht op de pagina waarnaar ze op zoek waren. Ze zullen het product niet kunnen kopen, maar je laat alternatieven zien die vooralsnog aan hun zoekopdracht doen. Kortom: houd de productpagina online zolang de zoekvraag hoog is en hergebruik de URL voor andere, sterk vergelijkbare producten. Advies is wel om de interne links naar deze productpagina te verwijderen, de productpagina uit de XML-sitemap en on-site zoekopdracht te halen en de robots noindex-richtlijn toe te passen.

Als het niet mogelijk is om de URL te hergebruiken, maar nog wel steeds SEO -waarde heeft, is de gemakkelijkste manier om  een 301-redirect in te stellen voor een zeer relevante URL.  Op deze manier wordt de waarde van de URL als het ware overgegeven en kun je nog steeds profiteren van de stopgezette versie. Dit is echter gemakkelijker gezegd dan gedaan. Het redirecten van een stopgezette productpagina naar een product die niet relevant is, kan ervoor zorgen dat Google een dergelijke omleiding beschouwd als een soft 404 -fout, wat betekent dat je alsnog alle SEO -voordelen verliest.

Er is dan ook niet één perfecte oplossing of benadering voor producten die niet meer op voorraad komen. Je hebt namelijk te maken met drie verschillende factoren: je wilt a) efficient omgaan met het crawlbudget en b) de paginawaarde, maar misschien nog wel het belangrijkste: de keuze moet voldoen aan de wensen van jouw doelgroep. Een goede gebruikerservaring moet daarom het zwaarst wegen in de afweging, dat is immers hetgeen wat je geld oplevert. 

And last but not least: Zorg ervoor dat productpagina’s geen Orphan Pages  (‘zwevende pagina’s) worden. Weespagina’s maken geen deel uit van de website-structuur en ontvangen dus geen interne links. Met een groot product assortiment die voortdurend verandert, is het gemakkelijk om producten uit het oog te verliezen en dat ze weespagina’s worden wanneer hun parent-categorie verwijderd wordt. 

Tip 16.

Voorkom Orphan Product URLS

Conclusie

Het niet optimaliseren van de productpagina’s is een gemiste kans! Jouw doelgroep komt namelijk via hele gerichte keywords op dit type pagina’s terecht en is al ver gevorderd in de customer journey. Begin met het implementeren van de best practices die we in dit artikel hebben beschreven. Moet je prio’s stellen? Zorg dan in ieder geval voor het verbeteren van de gebruikerservaring. Google is inmiddels zo ver gekomen dat ze nu dezelfde waarde hechten aan wat bezoekers op een website doen en ervaren.