© 2024 Marketing met Data
Keyword research in 6 stappen
Blijf up-to-date over de digitale toekomst.
Co-founder
Wat is een keyword research?
Google is een ‘Answer Machine’. Wij vragen, Google antwoordt. Met een keyword research krijg je inzicht in die (zoek-)vraag van jouw doelgroep. Een keyword research is namelijk het proces van het ontdekken welke zoekwoorden en zoektermen mensen gebruiken om naar producten, diensten of informatie te zoeken. Het keyword research is van belang omdat inzicht krijgt in het zoekgedrag van jouw doelgroep. Door te weten wat mensen zoeken, kun je je online zoekmachine strategie hierop afstemmen en ervoor zorgen dat je beter gevonden wordt door mensen die naar bepaalde zoektermen zoeken. Hiermee vergroot je je online zichtbaarheid en dit leidt op zijn beurt tot meer bezoekers naar jouw website.
STAP 01. BRAINSTORM OVER DE KIEM KEYWORDS
Welke informatie, diensten of producten bied je aan? En waarom moet Google jou, en niet de concurrent, hiervoor ranken? Probeer in jouw brain-storm sessie de “kiem” keywords in kaart te brengen. Wat typen mensen in op Google om op zoek te gaan naar de diensten of producten van de klant? Stel, je hebt bijvoorbeeld een webshop dat posters en fotolijsten verkoopt, dan kunnen de kiem keywords zijn: posters, fotolijsten, muurdecoratie en kunst. Houd er rekening mee dat “kiem”-keywords niet eens perse de moeite waard hoeven te zijn om op te targeten. Zoals de naam al doet vermoeden, gebruik je ze als ‘wortels’ voor de volgende stappen in dit proces. Het duurt maar een paar minuten om ze te vinden.
Stap 02. Relevante keywords ontdekken
Nu je de basis van het keyword research hebt kun je van start gaan met verschillende keyword tools om het gemiddelde maandelijkse zoekvolume en vergelijkbare zoekwoorden te ontdekken.
Tools die je kunnen helpen bij het vinden van keyword-ideeën zijn:
- Google Adwords Zoekwoordplanner
- Yoast Suggest
- Google Trends
- Ahrefs keyword explorer
Stap 03. Bulk lijsten exporteren
- Keyword
- Zoekvolume
- Keyword difficulty
STAP 04. BULKLIJST analyseren
Waarschijnlijk heb je nu een lijst met honderden of misschien wel duizenden keywords. Nu is het daarom de taak om de bulk-lijst met keywords te gaan analyseren en toe te werken naar een short list met enkel relevante keywords.
- Verwijder alle duplicate keywords. De kans is natuurlijk groot dat er dubbele keywords in de lijst staan, omdat je gebruik hebt gemaakt van verschillende tools. Om duplicates te verwijderen in Google Sheets klik je op “Gegevens” > “Verwijder dubbele waarden” > In het dialoogvenster dat verschijnt, kun je kiezen of je alle duplicaten wilt verwijderen of alleen de eerste of laatste. Klik op “Verwijderen” om de duplicaten te verwijderen.
- Verwijder irrelevante keywords. Doorloop jouw lijst met bulk keywords en verwijder zoekwoorden die voor jou niet logisch zijn om te targeten: zoals bijvoorbeeld keywords die verwijzen naar jouw concurrenten en keywords die niet overeenkomen met jouw doelgroep of dienst.
- Verwijder keywords met een te laag zoekvolume: Een “te laag zoekvolume” betekent dat er relatief weinig mensen zoeken naar een bepaald zoekwoord of zoekterm op het internet. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn voor zoekwoorden die erg specifiek zijn of die weinig relevantie hebben voor een groot publiek.
Er is geen specifiek aantal dat kan worden gebruikt om te bepalen of een zoekvolume “te laag” is. Dit hangt af van een aantal factoren, zoals het type website dat je hebt, het doel van de website en hoe concurrerend het keyword is.
Als algemene richtlijn kan het nuttig zijn om te zoeken naar keywords met een zoekvolume van ten minste 500 zoekopdrachten per maand. Dit kan echter variëren, afhankelijk van de omstandigheden. Zoekwoorden met een lager zoekvolume kunnen nog steeds nuttig zijn als ze specifiek zijn voor je doelgroep en relevant zijn voor de content van je website.
Stap 05. Bulk lijst classificeren
Nadat je de dubbele en nutteloze keywords verwijderd hebt is de volgende stap het categoriseren van alle zoekwoorden. Het categoriseren gebeurt vaak op twee manieren:
- Op basis van categorieën/topics
- Op basis van zoekintentie
- Keyword
- Zoekvolume
- Keyword difficulty
Classificeren op basis van categorieën
Voor e-commerce websites zullen dit vaak de product-categorieën zijn, terwijl voor blogs of lead-gen websites dit eerder hoofd-onderwerpen zijn. Als je te maken hebt met grote sets keywords, kun je de topics in meerdere niveaus van subtopics opsplitsen. Om sneller door het proces heen te gaan kun je slim gebruik maken van de filter-opties in Google Sheets om snel hetzelfde type keywords binnen de topics te vinden.
Classificeren op basis van zoekintentie
Binnen elke fase van de customer journey zijn de zoekvragen van jouw doelgroep anders. Dit vereist andere content, andere pagina types. Voor sommige keywords is dit duidelijk. Je zou geen productpagina maken voor “posters maken” omdat dat niet logisch is. Zoekers willen in een blog geïnformeerd worden over hoe ze posters kunnen maken en zijn niet op zoek naar een categoriepagina waar ze posters kunnen kopen. Dat is precies waarom het in kaart brengen van de zoekintentie zo belangrijk is.
Als je het nog lastig vindt om de zoekintentie te bepalen kun je het beste het keyword classificeren op basis van:
- Content type: Inhoudstypen vallen meestal in een van de vier categorieën: blogposts, categorie-pagina, subcategoriepagina of product-pagina
- Content format: Inhoudsformaat is meestal van toepassing op ‘informatieve’ inhoud. Typische voorbeelden zijn how-to’s, listicles, nieuwsartikelen, opiniestukken en recensies. Naast informatie inhoud heb je natuurlijk ook nog ‘commerciele’ inhoud.
- Content insteek: De content insteek is het belangrijkste verkoopargument van de inhoud. Mensen die op zoek zijn naar “goedkope posters” lijken op zoek te zijn naar goedkope posters voor een leuke prijs, in plaats van afkomstig van dure kunstenaars.
STAP 06. shortlist creëeren
Nadat je een volledig lijst met keywords hebt opgesteld, is het tijd om deze te verfijnen tot een short list met enkel de meest relevante zoekwoorden. Beoordeel ieder keyword op basis van de volgende criteria:
- Het keyword is relevant voor jouw doelgroep
- Het is realistisch om met het keyword te ranken
- Het keyword heeft business waarde
- Het keyword heeft voldoende zoekvolume.
Zoekwoorden die aan al deze criteria voldoen, kun je opnemen in jouw short list.
Blijf up-to-date.