© 2024 Marketing met Data

Atelier oost amsterdam.

hogere rankings met content strategie

Laat je inspireren door onze succesverhalen.

intro

01. Over Atelier Oost Amsterdam

Een website redesign die goed vindbaar is

Van een oude en niet inspirerende ruimte, een geweldige gemeubileerde daglichtstudio neerzetten die gehuurd kan worden door fotografen. Dat is wat Atelier Oost Amsterdam doet. En met succes.  In een jaar tijd opende Roos Oosterbroek drie fotostudio’s in Amsterdam en stelde deze ruimtes beschikbaar voor grote labels zoals Uniqlo, Flair, Vandyck, VTwonen, LAB Paint, O My bag en ga zo maar door! Hoewel de bedrijfsnaam bleef bestaan, moest de website qua design en vindbaarheid geprofessionaliseerd worden.

Dat Atelier Oost Amsterdam  inmiddels al een mooie imago had opgebouwd, was goed te zien aan het branded organic traffic. Op keywords zoals “Atelier Oost Amserdam” zat inmiddels ook al zoekvolume. Het non-branded verkeer bleef echter achter.  Naast het herontwerp van de website vroeg Atelier Oost Amsterdam ons daarom te helpen met een slimme content strategie, zodat de website niet alleen gebruiksvriendelijker maar ook seo-vriendelijker moeten worden. Doelstelling? Met non-branded relevante keywords zoals ” op nummer 1!

Atelier Oost Amsterdam is ontstaan omdat we iets misten; een studio waar je in alle creatieve vrijheid de productie van je dromen kunt neerzetten. Een ruimte die al context bevat, anders dan de traditionele fotostudio met zwarte of witte achtergrondrol.

02. DE UITDAGING

het zoekgedrag in een niche-markt

In ons concurrentie-analyse viel al snel op dat Atelier Oost Amsterdam in een niche-markt fungeert. Dit betekent dat ze zich richten op een specifieke, gespecialiseerde en vaak kleine marktsegment, waarbij ze zich onderscheiden van de algemene markt. In het geval van Atelier Oost is hun nichemarkt het verhuren van volledig gemeubileerde fotostudio’s in Amsterdam,  aan bijvoorbeeld ondernemers, producters en fotografen die op zoek zijn naar een inspirerende locatie voor hun fotoshoots. Het bedrijf onderscheid zich van de traditionele fotostudio’s die vaak niet gemeubileerd zijn en waar je heen gaat om door een fotograaf foto’s te laten maken tegen een zwarte of witte achtergrondrol. In deze traditionele afzetmarkt van fotostudio’s is de zoekvraag hoog, maar de concurrentie daarentegen ook moordend. Andersom geldt deze “Sarch Demand Curve” voor een nichemarkt: de zoekvraag is kleiner, maar de concurrentie is ook minder hoog. 

Met een SEO strategie is het van belang dat je een website inricht met de juiste type keywords die jouw doelgroep gebruikt als ze op zoek zijn naar jouw dienst of product. Als je inzet op short-tail keywords met een hoog zoekvolume, maar die niet relevant zijn voor jouw bedrijf of website, loop je het risico om door Google afgestraft te worden met een lagere ranking of zelfs helemaal uitgesloten te worden in de zoekresultaten. In de concurrentie-analyse zagen we echter dat de niche-concurrenten van Atelier Oost Amsterdam wel vaak rankte op irrelevante short-tail keywords zoals “fotostudio”, waar veel zoekvolume op zit maar wat een mismatch oplevert met de zoekintentie van de doelgroep. De uitdaging was dus duidelijk: we moesten heel gericht op zoek naar de juiste type keywords die wel zoekvolume bevatten maar die ook matchen met de diensten van Atelier Oost Amsterdam.

zoekgedrag-shorttail-longtail

03. onze strategie

slimme content strategie door de gehele klantreis

Met een slimme content strategie wilden we ervoor zorgen dat de website zo goed mogelijk aansluit op de zoekvraag en de behoefte van de doelgroep. Naast een analyse van de huidige situatie en een concurrentie analyse was een keyword research ons vertrekpunt. Met het keywordresearch brachten we het zoekgedrag van de doelgroep – door de verschillende fases van de customer journey – in kaart. De customer journey is de (digitale) klantreis die de doelgroep aflegt totdat zij een beslissing nemen om over te gaan op een conversie (in dit geval het huren van de fotostudio). Per fase heeft de consument andere zoekvragen en intenties. Binnen de online marketing worden deze vier fases vaak opgedeeld in: See, Think, Do en Care (een model van Google).

In het kort bestaat het See-Think-Do-Care model uit de volgende 4 fases: 

 

  • SEE: In deze fase begint de reis van de klant, hoewel de potentiële klant nog geen echte klant is en geen intentie heeft om iets te kopen. Het is daarom belangrijk om je te richten op de bekendheid van je organisatie en een goede naamsbekendheid te creëren bij het brede publiek, dit wordt ook wel Top of Mind Awareness genoemd. Vanuit het keyword research adviseerden we daarom een blogpost-roadmap met relevante topics en voegden we in het hoofdmenu een volledig nieuwe sectie toe met “mogelijkheden”. Door voorgaande shoots met bekende labels te illustreren inspireerden we het breder publiek die nog aan het oriënteren zijn, maar misschien nog niet van het concept afwisten. 
  • THINK: In deze fase is de consument al gerichter op zoek naar een product of dienst. De consument zoekt informatie en vergelijkt.  We adviseerden daarom – op basis van het keyword research – nieuwe landingspagina’s toe te voegen met uitgebreide informatie (zoals sfeerbeelden, tarieven en een FAQ) over de drie verschillende fotostudio’s. Bovendien werden deze pagina’s ook on page geoptimaliseerd, zodat ook Google betere signalen doorkreeg waarover de pagina’s gaan. 
  • DO: De doelgroep is nu bereid om over te gaan op een conversie. De consument is actief op zoek naar een oplossing voor zijn of haar zoekvraag. Hoewel deze landingpagina’s in het eerste design van Atelier Oost Amsterdam al goed ingericht waren, hebben we deze op basis van keyword research verder geoptimaliseerd. Bovendien is er een nieuw boekingssysteem ontwikkeld, waardoor de klanten op de website zelf bleven en beter gemeten kon worden.
  • CARE: Ook na een conversie wil je van waarde blijven voor klanten. Tevreden klanten zijn immers goede marketing. De consument zorgt wellicht voor mond-tot-mond reclame of zal opnieuw overgaan op een aankoop of het afnemen van een dienst. Bij Atelier Oost was het advies om reviews te verzamelen en deze ook weer te geven op de website. 
 

 

Door het in kaart brengen van deze vier fases ontwikkelden wij een nieuwe content strategie voor Atelier Oost Amsterdam. Belangrijkste key take-away: de website moest zich niet alleen richten op de commerciële zoekintenties in de do-fase, maar in alle vier de fases. 

04. de resultaten

Roos Oosterbroek
Roos Oosterbroek
Atelier Oost
Lees verder
Milou heeft geholpen om onze website te vernieuwen vanuit een strategisch oogpunt met in de basis een geweldige keyword research en optimalisatie van SEO. We worden voor het eerst gevonden op Google, op sommige zoekwoorden op pagina 1 en zelfs op nummer 1 bij het zoekwoord 'daglicht studio amsterdam'. Ik ben blij en kijk er naar uit dit project nog verder te optimaliseren.
Gemiddelde positie
+ 0.1
Aantal vertoningen
+ 1 K
Organic Clicks
+ 0.1 K