© 2024 Marketing met Data
214% meer clicks met nieuwe informatie structuur
Laat je inspireren door onze succesverhalen.
Een hypotheek afsluiten – dat doe je bij Neo Hypotheken precies zoals je zelf wilt. Met hulp van een hypotheekadviseur of direct online via hun website. Neo Hypotheken werkt met digitale gegevens en digitale ondertekening van de stukken. Neo Hypotheken is sinds mei 2023 actief op de Nederlandse markt en is een dochteronderneming van de Duitse N26 Bank AG. Neo Hypotheken schakelde Marketing met Data in als online marketing partner die hen helpt hun
hypotheek-diensten online beter vindbaar te maken.
Nieuwe dienst in financiële markt
Neo Hypotheken streeft naar een volledig digitaal hypotheekproces om overbodige documenten te vermijden en je snel zekerheid van financiering te kunnen geven. Dat betekent een simpel aanvraagproces, met de hypotheekaanvrager in control. Bij Neo hypotheken kun je dan ook zelf via de website een hypotheek afsluiten, zonder een hypotheekadviseur. Execution only wordt dat genoemd. Een vrij nieuw en innovatief concept in de hypotheekwereld. Dat bracht Neo Hypotheken dan ook logischerwijs tot de vraag: hoe kunnen we onze hypotheek-diensten onder de aandacht brengen met een duurzame zoekmachine marketing strategie?
De huidige website van Neo Hypotheken stond echter nog in de kinderschoenen. De platte website-structuur was voornamelijk op twee belangrijke conversiedoelen gericht: het vinden van een hypotheekadviseur en het registreren voor een Execution Only aanvraag. Oftewel: Neo Hypotheken richtte zich enkel op de DO-fase van de zoektocht van de doelgroep. De doelgroep doorloopt echter eerst verschillende fases (de SEE- en THINK-fase) in de klantreis voordat zij besluiten over te gaan tot een conversie (DO-fase). En al helemaal als ze een innovatief product, zoals Neo Hypotheken, nog niet eens kennen!
see-think-do-care model
Het See, Think, Do, Care-model van Google is een model van de klantreis, of customer journey, die jouw klant aflegt voordat hij of zij klant wordt bij jou. Het model deelt deze (digitale) reis op in 4 opeenvolgende fases. De gemiddelde klant doorloopt deze vier fases achtereenvolgens. Er zijn echter ook klanten die tijdens hun reis bijvoorbeeld een fase overslaan of die terugvallen in een vorige fase. Neo Hypotheken focuste zich echter alleen op de DO-fase van de zoektocht van een klant. Met deze aanpak werd de doelgroep niet centraal gezet en is er alleen de focus op de conversies. Het gevolg hiervan was dat de huidige informatie-architectuur niet volledig aansluit op de wensen en behoeften van de doelgroep.
Een nieuwe informatie-architectuur
Met een nieuwe content strategie wilden we de doelgroep tijdens de SEE- en THINK-fase al bereiken met relevante content. We implementeerden een nieuwe informatie-architectuur waarmee Neo Hypotheken eerder in contact kan komen met de potentiele doelgroep. Aan zowel de SEE- als THINK-fase koppelde we twee key performance indicators (KPI’s), zodat we het succes achteraf ook meetbaar konden maken.
Het stappenplan:
- Customer journey in kaart brengen. Met een keyword research brachten we in kaart welke zoektermen (potentiele) klanten in de verschillende 4 fases gebruiken om Neo Hypotheken te vinden.
- Informatie-architectuur ontwerpen. Omdat de branche een breed onderwerp is, besloten we we voor het inrichten van de nieuwe informatie-architectuur gebruik te maken van content pillars en clusters. Een ‘content pillar’ pagina staat hoog in de informatie-architectuur en bevat antwoord op heel veel vragen over een bepaald onderwerp. Een voorbeeld van een pillar-pagina is “eerste huis kopen”. Deze verzamelpagina straalt autoriteit uit en heeft het doel om vertrouwen te wekken en de bezoeker te laten converteren. Op deze pagina’s wordt je doorverwezen naar relevante topic pagina’s, zoals “maximale hypotheek berekenen” of “Startershypotheek”. De pillar pagina is als het ware de rode loper van de See-fase naar de Think-fase en de Do-Fase.
- Content creatie. Per fase definieerde we verschillende type content. Zo voegden we bijvoorbeeld een cluster “begrippenlijst” toe voor de SEE-fase, waarmee we uitgebreid betekenis en voorbeelden gaven over de verschillende hypotheek-concepten. Voor de THINK-fase voegden we bijvoorbeeld secties toe met voor- en nadelen of tabellen met vergelijkingen.
03. de SEO resultaten
Q4 2023 vs. Q3 2023
Hulp nodig met jouw content strategie?
13+ jaar ervaring
Wij werken als senior online marketing specialisten al meer dan 13 jaar in diverse branches. Geen trainees of juniors dus aan de knoppen, maar specialisten met jarenlange ervaring en een brede kijk op online marketing.
Holistische benadering
Ons doel? Het grote plaatje: de gehele gebruikerservaring, van zoekintentie tot conversie. Via een datagedreven aanpak en de synergie tussen SEO en SEA zorgen we voor waardevolle inzichten om jouw doelstellingen te behalen.
Kennis & innovatie
Wij blijven investeren in innovatie en kennisontwikkeling. Deze kennis delen wij graag in onze samenwerkingen. Natuurlijk in begrijpbare taal.