15% toename in
conversion measurement
Profoto, de wereldleider in premium cameraflitsers en lichtmodifiers, breidt zijn direct-to-consumer (DTC) online activiteiten uit. In samenwerking met Marketing met Data wilde Profoto hun attributie-uitdagingen overwinnen en hun digitale marketingstrategie verbeteren. Met de integratie van Billy Grace hebben we een toekomstbestendige oplossing voor álle online marketingactiviteiten geïmplementeerd.
Profoto is een merk dat zich volledig richt op het creëren van de allerbeste lichtkwaliteit voor fotografie. Het is opgericht door Conny Dufgran en Eckhard Heine, die vijftig jaar geleden zich voornamen om de allerbeste flitsers te maken voor de allerbeste fotografen. Vandaag de dag blijft Profoto innoveren met hoogwaardige camerafliters en lichtmodifiers, zonder het ingewikkeld te maken. Met een sterke focus op foto’s en video’s van hoge kwaliteit, blijven ze licht toegankelijk maken voor iedereen die gepassioneerd is over het maken van geweldige beelden. Voor ’s werelds beste fotografen en degenen die dat willen worden.
Al vanaf het begin van onze start met Marketing met Data hebben we de handen ineengeslagen met Profoto, bekend als de “Light Shaping Company”. Als een beursgenoteerd bedrijf met een focus op Amerika, Canada, Europa en Japan, genereert Profoto een jaaromzet van ongeveer €70 miljoen. Met onze effectieve Search Engine Advertising (SEA) hebben we gezorgd voor een jaar-op-jaar omzetstijging van bijna 70% en een Return On Ad Spend (ROAS) toename van meer dan 100%.
DE UITDAGING van het attributie-model
Ondanks de indrukwekkende groei, kreeg Profoto te maken met verschillende attributie-uitdagingen binnen data analytics. Binnen de marketingmix van Profoto is er een grote afhankelijkheid van Paid Google Advertising (SEA), simpelweg omdat het voor mid- en topfunnelkanalen (zoals Meta, Pinterest of LinkedIn advertising) veel moeilijker is om de uitgaven aan die kanalen te rechtvaardigen. Het gebrek aan inzicht in de resultaten van deze kanalen leidt meestal tot bezuinigingen. Dat is een gemiste kans, vooral omdat Profoto een natuurlijke link heeft met die kanalen, omdat ze zich richten op afbeeldingen en video’s van hoge kwaliteit. Met dat in gedachten ging Profoto samen met Marketing met Data op zoek naar een attributie-tool die de waarde van mid- en topfunnelkanalen kon laten zien.
de aanpak
Marketing met Data koos voor Billy Grace vanwege de alles-in-één oplossing, die een first-party pixel biedt voor gegevensverzameling, uitgebreide attributie over marketingkanalen en premium analysefuncties voor bruikbare inzichten.De beslissing om met Billy Grace te beginnen creëerde nog een andere uitdaging: het implementeren van een nieuw systeem en een nieuwe manier van werken voor het marketingteam. Het inwerkproces zou cruciaal zijn voor een soepele en efficiënte adoptie van de software.
Billy Grace faciliteerde een toegewijd team met een Customer Success Manager en een Technical Specialist. Tijdens drie bijeenkomsten hielp het team bij het implementeren van de pixel, het aansluiten van advertentiemanagers, het stellen van doelen, het geven van uitgebreide training over de Billy Grace interface en het helpen bij het maken van de eerste automatische optimalisaties. Binnen een maand voelde het hele Profoto-team zich op zijn gemak bij het werken met Billy Grace.
‘Onze reis met Billy Grace begon met een een-op-een sessie met een van de oprichters. We kregen een diepgaand inzicht in “wat er onder de motorkap zit” en de manier waarop A.I. wordt gebruikt om hun attributiemodel te definiëren. Het is zeer indrukwekkend en het is interessant om verschillende soorten attributiemodellen in realtime te zien en te vergelijken. Dit alleen al geeft ons veel waarde van de tool.’
Het resultaat
Naast betere inzichten in campagneprestaties heeft Billy Grace nog een uniek voordeel: de mogelijkheid om budgetaanbevelingen te doen en automatisch budget- en tROAS/tCPA-optimalisaties toe te passen in advertentiebeheerders. In plaats van handmatig budget te moeten herschikken om de doelprestaties te verhogen, doet Billy Grace dit elke nacht automatisch voor Profoto. Ongeveer 75% van de aanbevelingen van de tool zijn toegepast. Profoto is nu van plan om conversies die door Billy Grace zijn gemeten te importeren in de algoritmen van de advertentiemanagers voor verdere optimalisatie.
‘We zijn nu ongeveer twee maanden live. We zien nu al een toename in metingen van ongeveer 10-15% en het is geweldig om te zien hoe kanalen zoals Meta en LinkedIn nu bijdragen aan het totale klanttraject. We krijgen nu echt een holistisch overzicht van onze digitale marketingkanalen.’
13+ jaar ervaring
Wij werken als senior online marketing specialisten al meer dan 13 jaar in diverse branches. Geen trainees of juniors dus aan de knoppen, maar specialisten met jarenlange ervaring en een brede kijk op online marketing.
Holistische benadering
Ons doel? Het grote plaatje: de gehele gebruikerservaring, van zoekintentie tot conversie. Via een datagedreven aanpak en de synergie tussen SEO en SEA zorgen we voor waardevolle inzichten om jouw doelstellingen te behalen.
Kennis & innovatie
Wij blijven investeren in innovatie en kennisontwikkeling. Deze kennis delen wij graag in onze samenwerkingen. Natuurlijk in begrijpbare taal.